Hurricane V6864 to jeden z najciekawszych samolotów 257. Dywizjonu RAF — nie dlatego, że jego historia kończy się spektakularnym epizodem bojowym, lecz dlatego, że łączy w sobie dwa charakterystyczne okresy malowania RAF i jest jednym z kolejnych Hurricane’ów, na których latał Robert Stanford Tuck. Na V6864 Tuck odniósł dwa zwycięstwa powietrzne, zanim przeniesiono go na nowy samolot Hurricane Mk IIc FM-A w kwietniu 1941 r.
Kalendarium służby Hurricane’a V6864
Samolot zostal wyprodukowany we wrześniu lub na poczatku października 1940r. W wytwórni Gloster wramach kontraktu nr 85730/40/C.23a. Jego droga służby przebiegała następująco:
- 5.10.1940 – dostawa do 15 Maintenance Unit
- 13.10.1940 – przekazanie do No. 257 Squadron RAF – otrzymuje kod „DT-A”
- październik–listopad 1940 – loty operacyjne u schyłku Bitwy o Anglię
- 10.07.1941 – 43 Group Delivery Association
- 08.09.1941 – 56 Operational Training Unit (OTU)
- 24.11.1941 – kolizja z Manchesterem R5792, śmierć Sgt G.A. Johnstone’a
- 01.12.1941 – skreślenie ze stanu RAF (SOC)
257 Squadron i rola V6864
Hurricane V6864 trafił do 257 Squadron 13 października 1940 r. Dywizjon był wtedy świeżo po najcięższych walkach Bitwy o Anglię, ale wciąż aktywnie uczestniczył w przechwytywaniu nocnych nalotów Luftwaffe. W tym okresie jednostką dowodził Robert Stanford Tuck. V6864 był jednym z kolejnych samolotów, które wykorzystywał bojowo, i na którym odniósł dwa potwierdzone zestrzelenia.
Więcej o Tucku można przeczytać w artykule Grzegorza Cieliszaka na stronach naszego bloga — zobacz poniżej.
Dwie odsłony DT-A
Hurricane V6864 „DT-A” w 257. Dywizjonie występował w dwóch odmiennych wersjach malowania i oznakowania.
1. Wersja z Bitwy o Anglię (październik 1940)
Samolot został dostarczony do 257 Dywizjonu jako fabrycznie nowy. Należal do III serii produkcyjnej z wytwórni Gloster. Miał m.in. śmigło Rotol z kołpakiem stosowanym również w Spitfire. Fabryczne malowanie odpowiadało schematowi RAF z końcowego okresu Bitwy o Anglię:
- kamuflaż Temperate Land Scheme: Dark Earth + Dark Green na górnych i bocznych powierzchniach,
- spód samolotu w kolorze Sky Type S,
- fabrycznie namalowane kokardy podskrzydłowe typu A (wprowadzone w sierpniu 1940 r.),
- kołpak w kolorze czarnym,
- oznaczenia kodowe DT-A w kolorze Sea Grey Medium.
Pod kabiną po lewej stronie kałuba znajdowały się oznaczenia zestrzeleń w postaci białych swastyk. Po prawej stronie kadłuba flaga i napis fundacyjny – Burma.
2. Wersja późna (grudzień 1940 – początek 1941)
Pod koniec listopada 1940 r. na samolocie wprowadzono elementy szybkiej identyfikacji:
- lewe skrzydło przemalowane na czarno, z kokardą typu A1 z cienką żółtą obwódką,
- pas rozpoznawczy na kadłubie w kolorze sky blue / duck egg blue, zakrywający numer seryjny, który powtórzono mniejszymi literami pod statecznikiem.
- kołpak dwukolorowy: tył najprawdopodobniej w odcieniu sky blue / duck egg blue, przód ciemniejszy i przetarty do czarnego. Powszechnie interpretowano to jako czerwony przód i biały tył kołpaka, jednak na zdjęciach w ruchu widać wyraźnie, że tył jest ciemniejszy od białego, a przód — rozmazany. Najprawdopodobniej pierwsza sekcja kołpaka była starta do czarnej farby. Modelarz może pomalować kołpak według własnego uznania.
Do momentu wykonania zdjęć samolotu w grudniu 1940 r. do listy zwycięstw dodano dwie kolejne swastyki. Po prawej stronie kadłuba flaga i napis fundacyjny – Burma.
To co się rzuca w oczy na zdjęciach, to nieregularna granica koloru między kolorami na kołpaku i niejednolita powierzchnia przedniej części kołpaka. Nie wygląda to na starannie pomalowane indywidualne oznaczenie, a problem powstały ze złuszczenia farby Sky, którą pomalowano kołpaki i pas przed usterzeniem krótko przed wykonaniem powyższych. Problem z trwałością powłoki malarskiej nie występował tylko na samolocie R.R.S.T., na trzecim zdjęciu w tle i na czwartym zdjęciu widać inną maszynę z ciemnym przodem kołpaka.
Ostatni okres służby
Po lipcu 1941 r. V6864 trafił do 43 Group Deposit Account (pula maszyn do której trafiał samolot, gdy był zdejmowany ze stanu dywizjonu i transportowany do naprawy lub innej jednostki). We wrześniu 1941 r. przekazano go do 56 OTU.
24 listopada 1941 r. Hurricane zderzył się w powietrzu z Manchesterem R5792 i rozbił się w pobliżu Sutton Bridge. Pilot, Sgt G.A. Johnstone, zginął.
Zobacz jeszcze:
👉 Obejrzyj w sklepie model Hurricane Mk I: link
Trzy Hurricane’y z premierowego pudełka 1/48… a malowania są cztery!
Modelarz, który ma szczęście pracować w swoim hobby. Na co dzień osoba szara i niepozorna. Ożywia się dyskutując o modelarstwie, teoriach spiskowych, Wielkim Księstwie Litewskim i marketingu internetowym. Współwłaściciel Arma Hobby. Skleja figurki, samoloty i broń pancerną, głównie polonika i lotnictwo morskie.
This post is also available in:
English








