Hurricane V6864 to jeden z najciekawszych samolotów 257. Dywizjonu RAF — nie dlatego, że jego historia kończy się spektakularnym epizodem bojowym, lecz dlatego, że łączy w sobie dwa charakterystyczne okresy malowania RAF i jest jednym z kolejnych Hurricane’ów, na których latał Robert Stanford Tuck. Na V6864 Tuck odniósł dwa zwycięstwa powietrzne, zanim przeniesiono go na nowy samolot Hurricane Mk IIc FM-A w kwietniu 1941 r.

Kalendarium służby Hurricane’a V6864

Samolot zostal wyprodukowany we wrześniu lub na poczatku października 1940r.  W wytwórni Gloster wramach kontraktu nr  85730/40/C.23a. Jego droga służby przebiegała następująco:

  • 5.10.1940 – dostawa do 15 Maintenance Unit
  • 13.10.1940 – przekazanie do No. 257 Squadron RAF – otrzymuje kod „DT-A”
  • październik–listopad 1940 – loty operacyjne u schyłku Bitwy o Anglię
  • 10.07.1941 – 43 Group Delivery Association
  • 08.09.1941 – 56 Operational Training Unit (OTU)
  • 24.11.1941 – kolizja z Manchesterem R5792, śmierć Sgt G.A. Johnstone’a
  • 01.12.1941 – skreślenie ze stanu RAF (SOC)

257 Squadron i rola V6864

Hurricane V6864 trafił do 257 Squadron 13 października 1940 r. Dywizjon był wtedy świeżo po najcięższych walkach Bitwy o Anglię, ale wciąż aktywnie uczestniczył w przechwytywaniu nocnych nalotów Luftwaffe. W tym okresie jednostką dowodził Robert Stanford Tuck. V6864 był jednym z kolejnych samolotów, które wykorzystywał bojowo, i na którym odniósł dwa potwierdzone zestrzelenia.

Więcej o Tucku można przeczytać w artykule Grzegorza Cieliszaka na stronach naszego bloga — zobacz poniżej.

R.R.S.T., czyli Ronald Robert Stanford Tuck 1916-1987

Dwie odsłony DT-A

Hurricane V6864 „DT-A” w 257. Dywizjonie występował w dwóch odmiennych wersjach malowania i oznakowania.

1. Wersja z Bitwy o Anglię (październik 1940)

Samolot został dostarczony do 257 Dywizjonu jako fabrycznie nowy. Należal do III serii produkcyjnej z wytwórni Gloster. Miał m.in. śmigło Rotol z kołpakiem stosowanym również w Spitfire. Fabryczne malowanie odpowiadało schematowi RAF z końcowego okresu Bitwy o Anglię:

  • kamuflaż Temperate Land Scheme: Dark Earth + Dark Green na górnych i bocznych powierzchniach,
  • spód samolotu w kolorze Sky Type S,
  • fabrycznie namalowane kokardy podskrzydłowe typu A (wprowadzone w sierpniu 1940 r.),
  • kołpak w kolorze czarnym,
  • oznaczenia kodowe DT-A w kolorze Sea Grey Medium.

Pod kabiną po lewej stronie kałuba znajdowały się oznaczenia zestrzeleń w postaci białych swastyk. Po prawej stronie kadłuba flaga i napis fundacyjny – Burma.

2. Wersja późna (grudzień 1940 – początek 1941)

Pod koniec listopada 1940 r. na samolocie wprowadzono elementy szybkiej identyfikacji:

  • lewe skrzydło przemalowane na czarno, z kokardą typu A1 z cienką żółtą obwódką,
  • pas rozpoznawczy na kadłubie w kolorze sky blue / duck egg blue, zakrywający numer seryjny, który powtórzono mniejszymi literami pod statecznikiem.
  • kołpak dwukolorowy: tył najprawdopodobniej w odcieniu sky blue / duck egg blue, przód ciemniejszy i przetarty do czarnego. Powszechnie interpretowano to jako czerwony przód i biały tył kołpaka, jednak na zdjęciach w ruchu widać wyraźnie, że tył jest ciemniejszy od białego, a przód — rozmazany. Najprawdopodobniej pierwsza sekcja kołpaka była starta do czarnej farby. Modelarz może pomalować kołpak według własnego uznania.

Do momentu wykonania zdjęć samolotu w grudniu 1940 r. do listy zwycięstw dodano dwie kolejne swastyki. Po prawej stronie kadłuba flaga i napis fundacyjny – Burma.

To co się rzuca w oczy na zdjęciach, to nieregularna granica koloru między kolorami na kołpaku i niejednolita powierzchnia przedniej części kołpaka. Nie wygląda to na starannie pomalowane indywidualne oznaczenie, a problem powstały ze złuszczenia farby Sky, którą pomalowano kołpaki i pas przed usterzeniem krótko przed wykonaniem powyższych. Problem z trwałością powłoki malarskiej nie występował tylko na samolocie R.R.S.T., na trzecim zdjęciu w tle i na czwartym zdjęciu widać inną maszynę z ciemnym przodem kołpaka. 

Ostatni okres służby

Po lipcu 1941 r.  V6864 trafił do 43 Group Deposit Account (pula maszyn do której trafiał samolot, gdy był zdejmowany ze stanu dywizjonu i transportowany do naprawy lub innej jednostki). We wrześniu 1941 r. przekazano go do 56 OTU.

24 listopada 1941 r. Hurricane zderzył się w powietrzu z Manchesterem R5792 i rozbił się w pobliżu Sutton Bridge. Pilot, Sgt G.A. Johnstone, zginął.

Zobacz jeszcze:

 

👉 Obejrzyj w sklepie model Hurricane Mk I: link

Trzy Hurricane’y z premierowego pudełka 1/48… a malowania są cztery!

 

Website |  + posts

Modelarz, który ma szczęście pracować w swoim hobby. Na co dzień osoba szara i niepozorna. Ożywia się dyskutując o modelarstwie, teoriach spiskowych, Wielkim Księstwie Litewskim i marketingu internetowym. Współwłaściciel Arma Hobby. Skleja figurki, samoloty i broń pancerną, głównie polonika i lotnictwo morskie.

This post is also available in: English