Maltański Hurricane w ciekawym malowaniu rozpoznawczym, to nowy model z kolekcji Craiga Boon. Wykonany z użyciem kalkomanii z zestawu Expert Set model został pomalowany lakierami i akrylami Hataka. Przeczytaj historię oryginału i poznaj przebieg sklejania modelu i skomentuj zdjecia!

Model Hurricane Mk.I z Arma Hobby w skali 1:72, zbudowany jako V7101 Hurricane PR.I z 69 Sqn Royal Air Force z bazy RAF w Luqa, na Malcie, 1941

Samolot – historia orginału

V7101 został zbudowany przez Glostera jako standardowy Hurricane Mk.I i był 423 samolotem z serii 1700 sztuk zmontowanych jako część trzeciego zamówienia produkcyjnego Gloster 85730/40 / 23a. Egzemplarz został dostarczony około września 1940 r.
Pierwsza eskadra, która miała go na swoim stanie samolot V7101, to 261 Sqn, który został utworzony 2 sierpnia 1940 r. Powstał on z połączenia Malta Fighter Flight (w tym słynnych Gladiatorów: Wiara Nadzieja i z zestrzelonej wcześniej Miłość) i 418 Flight z Hurricane Mk.I. Dywizjon został poważnie zmaltretowany przez niemieckie i włoskie; bombowce i myśliwce.  Gdy w maju 1941 r. Przybył 185 Sqn., przetrzebiony 261 został rozwiązany.
Tuż przed likwidacją 261 Sqn, V7101 został przeniesiony do 69 Sqn (głównie jednostki rozpoznawczej wyposażonej głównie w Martina Maryland) i został lokalnie przerobiony na maszynę rozpoznawczą. Jeśli było to spowodowane uszkodzeniem, nie jest znane, ale jedno zdjęcie, na które natknąłem się na samolot, pokazuje je prawdopodobnie podczas konwersji na samolot zwiadowczy, i pomalowany na lokalny odpowiednik koloru PR Blue z ogonem pozostawionym w kamuflażu pustynnym w układzie plam wg A-Pattern.
V7101 pojawia się w dziennikach bojowym 69 Sqn. od 25 kwietnia 1941 r. do 5 września 1941 r., Kiedy został zastąpiony przez Hawker Hurricane II (Z3053),
Ponieważ nie pojawiły się żadne dalsze informacje o kolorach V7101, pozostawiłem ogon w kamuflażu, ale dodałem trochę zużycia eksploatacyjnego, brudu i kurzu – mogło to wyglądać tak w aktywnej służbie, może nie …
Oprócz przemalowania, konwersja na wersję rozpoznawczą polegała na usunięciu wszelkiej zbędnej wagi – uzbrojenie, opancerzenie, radio itp. Zostały one usunięte, a za kokpitami dodano dwie pionowe kamery. Ten samolot nie posiadał też obudowy filtra pustynnego Vokes zamontowanego w samolocie podczas służby w 261 Sqn, został on usunięty do poprawy osiągów. Jeśli samolot był wcześniej wyposażony w śmigło deHaviland to zamieniono je na Rotol, aby poprawić szybkość wznoszenia.
Po wrześniu 1941 r. V7101 pojawia się na stanier 151 OTU (jednostka szkolenia operacyjnego) w Risalpur w Indiach od 28 lipca 1942 r. Został on skreślony z rejestru w dniu 1 marca 1944 r. I prawdopodobnie przekazany na złom.

Model

Kiedy Arma Hobby ogłosiła dostępność nowego Hurricane, zamówiłem kilka zestawów oraz promocyjne wypraski. Model został sklejony z tych dodatkowych wyprasek, i dla tego nie zastosowałem w nim części fototrawionych.

W standardowym zestawie jest dużo szczegółów wnętrza kabiny i należy zachować ostrożność przy montazu; kiedy to się robi, dopasowanie jest wyjątkowo dobre.  Jeżeli pomalujesz detale jeszcze w ramkach, wtedy możesz mieć problemy z dopasowaniem, ponieważ tolerancje są bardzo ścisłe! Z przyjemnością stwierdzam, że nie wystąpiły inne problemy w montażu, poza zawinionymi przeze mnie.
Malowanie modelu zacząłem od pomalowania go w oryginalnych kolorach wykończenia aluminium i czerwieni podkładowej przy użyciu lakieru Hataka Orange Line, a następnie nałożyłem wierzchnie warstwy za pomocą akrylowej linii Red Line PRU Blue (odcień z II Wojny Światowej, a nie późniejszy BS641C, ponieważ jest to trochę nieco ciemniejszy i myślę, że bliżej pasuje do lokalnego miksu używanego na Malcie). Ten proces pozwolił mi na wykonanie imitacji odprysków farby i łatwe przechodzenie przez bardziej miękką farbę akrylową aż do twardej warstwy lakieru. Mój aerograf to Iwata HP-C + (0,3 mm). Plamy zabrudzenie to  wash Flory z mieszanej szarości i piasku, aby nadać powierzchni lekko zakurzony charakter, zwykłe plamy olejowe silnika Merlina pochodzą z pasteli nanoszonych wacikiem, plamy spalin są wykonane czarnym washem (zamiast zwykłego koloru) rozpylanym przez Iwata HP- B + (0,2 mm).
Kalkomanie w rzeczywistości pochodzą z arkusza Arma z odpowiednim przestawionym numerem seryjnym, są one drukowane przez Techmod i dobrze się nakładają, a także dobrze reagują na zwykły zestaw płynow do kalkomanii Micro i Micro Sol.
Podstawki nabyłem u mojego tradycyjnego dostawcy: Coastal Kits Display Bases z Blackpool w Wielkiej Brytanii.

 

This post is also available in: English