Podczas projektowania modelu P.11c konieczne było zweryfikowanie dokumentacji i dokładne ustalenie cech wersji modelu. Po pokazaniu modelu 3D otrzymaliśmy od was różne pytania i uwagi. Kilka rozwiązań  w modelu wymaga dokładniejszego omówienia. Części naszej P.11-stki zawierają elementy, które do tej pory były pominięte lub błędnie wykonywane w modelach tego samolotu. Zobacz jakie.

Przegląd wybranych cech modelu P.11c z Arma Hobby

zagłowek p.11c headrest

Zagłówek

Poduszka zagłówka jest w samolocie P.11c całkiem duża i zakrywa cały garb sięgając do ramy kadłuba. Na środku jest otwór przez który wychodziły pasy. Detal wyraźnie widoczny na zdjęciach wraków w 1939 roku oraz na rumuńskich P.11. W maszynie wystawionej w krakowskim muzeum zagłówek ma formę małej okrągłej poduszki i tak jest błędnie przedstawiany na wielu modelach.

Karabiny skrzydłowe

Czy PZL P.11c miał dwa czy cztery karabiny maszynowe? Bywało różnie, częściej były zamontowane tylko dwa km-y w kadłubie. Wyposażenie do zamontowania drugiej pary, skrzydłowych karabinów zawsze było na płatowcu. Samolot z karabinami charakteryzuje się wystająca z krawędzi natarcia skrzydła lufą, możliwe było też zamontowanie fajek wyrzutnika łusek.

owiewka napedu radio p.11c
Radio

Pa prawej stronie kadłuba nad rynną km-ów jest podłużna osłona. Ukrywała ona wałek napędzający prądnice radiostacji. Jeżeli samolot miał radiostację (co można rozpoznać po linkach anten) to oznacza że ta osłona musi być zamontowana. Zestaw daje też możliwość zrobienia modelu bez radiostacji.

Oddzielny silnik w modelu

Dla czego nie zrobiliśmy oddzielnego silnika w modelu? Silnik był prawie całkowicie ukryty za przednią częścią osłony silnika, która w sposób aerodynamiczny przechodziła w kadłub. Większość cylindrów i tak była zakryta przez rury kolektora.

kolektor spalin p.11c manifold

Kolektor spalin P.11c

Kolektor spalin w P.11c był pierścieniem tworzącym przód osłony silnika, z niego wychodziły pojedyncze rury łączące go z cylindrami.  Tak też oddaliśmy to w naszym modelu.

Spód kadłuba w P.11c

Spód kadłuba zawiera wiele detali które warto było odwzorować. Dlatego wraz z podwoziem modelu odwzorowaliśmy dolny fragment kadłuba. Pozwala to utrzymać geometrię goleni kół, ale również umożliwia odwzorowanie detali wlotu do gaźnika, wylotów chłodzących oraz zbiornika paliwa i punktów mocowania naciągów podwozia.

śmigło p.11c

Śmigło P.11c

Wprawdzie początkowo planowaliśmy inaczej, ale charakterystyczny kształt śmigła wymagał rozdzielenie go z kołpakiem. Dzięki temu otrzymujemy poprawną bryłę śmigła bez problemów ze złapaniem odpowiedniej geometrii.

Zobacz modele PZL P.11c w sklepie Arma Hobby

Website | + posts

Filantrop, mąż stanu i mecenas sztuki. Robi wszystko, aby polskie modelarstwo rozwijało się jak najszybciej. Współtwórca marki Arma Hobby. Zaprojektował modele: TS-11 Iskra, PZL P.7a, Fokker E.V, PZL P.11c, Hawker Hurricane, Jak-1b,FM-2 Wildcat, P-51 B/C Mustang i 1/48 Hurricane.

This post is also available in: English