Najnowszy model Arma Hobby to Airacobra. Model został tak opracowany żeby pokryć mniej więcej wszystkie warianty od P-39 D do Q z uwzględnieniem P-400.

Warianty modelu

Śmigło w modelu jest w trzech wariantach które płynnie się mieniały wraz z wersjami. Mamy więc Curtissa o średnicy 10 stóp i 5 cali jak i odpowiednik takiego samego rozmiaru firmy aeroproduct. Dodatkowo jest większe śmigło Aeroporoduct o rozmiarze 11 stóp i 7 cali. Nie zdecydowałem się na dorzucenie 4 łopatowego śmigła które występowało w ostatnich egzemplarzach P-39Q.

Rury wydechowe są w modelu w dwóch wariatach zarówno standardowe dla P-39 6 rurowe jak i 12 rurowe z P-400

Uzbrojenie skrzydłowe to zarówno 4 karabiny browning 0,3 cala oraz wersja z podwieszonymi gondolami z półcalówkami

Przednie koło jest w dwóch wersjach z dużą i małą oponą.

Podwieszenia w modelu uwzględniają zbiornik paliwa 70 galonów, bombę 250 i 500 funtów. Wczesne wersje Airacobry nie miały pylonu do podwieszeń dlatego część ta jest osobnym elementem.

Lufy działek wystające z kołpaka śmigła są w trzech wariantach, 20 mm z P-400 oraz 37mm z pozostałych wersji P-39 w wariancie z i bez owiewki

Przód kadłuba ma wymienne górne osłony wylotu luf Browningów, wczesne i późne

Dodatkowo uwzględniłem radionamiernik składający się z dwóch części

 

Detale Modelu

Oprócz części które różnicują wersje samolotu są też detale o których chciałem napisać kilka słów.

Podwozie główne ma rozrysowane charakterystyczne detale w jego wnękach oraz pokrywach. Koło główne ma odpowiednie detale od strony hamulców oraz napisy na oponach.

Stateczniki mają oddzielne stery (wysokości i kierunku) dzięki czemu dało się oddać prawidłowy kształt ich brył. Przy okazji można wkleić je w pozycji wychylonej.

Wnęka przedniego podwozia to było prawdziwe wyzwanie projektowe. Podłoga kabiny na spodzie ma detale komory mieszczącej koło, na przedłużeniu podłogi jest oś silnika. Detale tyłu tego przedziału są na ściance wklejanej pomiędzy skrzydła. Boczne ściany to dwie części z całym onitowaniem i wzmocnieniami, na lewej ściance udało się odtworzyć kanał zbierający łuski z działka. Pomiędzy ściankami jest jeszcze wręga do której mocowano zastrzały i mechanizm chowania podwozia przedniego. Nad tą konstrukcją jest półka która ma odtworzoną imitację działka na spodzie, z tyłu imitację dwóch skrzynek na amunicję do kadłubowych półcalówek. Sama półka jest też miejscem wklejenia 3 kulek stalowych o średnicy 5mm. Dużo wysiłku wymagało zmieszczenie tych kulek w tak małym kadłubie oraz policzenie czy wystarczy to do wyważenia modelu. Robiłem to po raz pierwszy i mam nadzieje że moje wyliczenia są dobre i model będzie stał na przednim kole.

Wnętrze kabiny opracowałem tak, żeby nie było konieczności korzystania z dodatkowych elementów żywicznych czy fototrawionych. Myślę że spokojnie dorówna ilością detali do projektu wnętrza P-51B/C czy Ki-84.

Ostatnie o czym wspomnę to dwa fragmentu modelu, które bardzo mnie cieszą bo dobrze oddają charakterystyczne kształty oryginału. Chodzi mi o spód kadłuba pomiędzy skrzydłami oraz kształt wlotu powietrza za kabiną pilota. Tyle dobrego na dziś.

Zobacz jeszcze:

Zamów model P-39Q Airacobra w sklepie Arma Hobby link

Zapowiedź modelu P-39 Airacobra

Model Ki-84 – omówienie detali

This post is also available in: enEnglish