Przedstawiam pierwszy gotowy model Airacobry z Arma Hobby w skali 1/48. Model został sklejony „prawie z pudełka”, z dodatkiem akcesoriów 3D i kilkoma drobiazgami, które chciałem sobie dokleić.
Model przedstawia samolot Clarence „Bud” Andersona z lata 1943 roku, w słonecznej Kalifornii. Zobacz artykuł omawiający wygląd tego samolotu:
Kilka modyfikacji
Do sklejenia modelu użyłem dodatków 3D wydrukowanych z plików dostępnych w naszym sklepie:
- 48012-3D P-39/P-400 Exhaust Pipes 1/48 3D-File
- 48015-3D P-39/P-400 MG barrels 1/48 – 3D File
- 48016-3D P-39/P-400 Cockpit details 1/48 3D File
- 48017-3D P-39/P-400 Front of the fuselage with weapon slots 1/48 3D-File
- 48018-3D P-39/P-400 Nose wheel 3 types 1/48 3D-File
- 48019-3D P-39/P-400 Front landing gear leg 1/48 3D-File
- 48020-3D P-39/P-400 Main wheels with diamond tread 1/48 3D-File
Dodatkowo dorobiłem:
- Okablowanie radia na grzebiecie i jack box w kabinie
- Antenę drutową (drut 0.05 mm Shelf Oddity)
- Antenę pod kadłubem (rurka Albion Alloys)
- Przewody hamulcowe i przewody paliwowe w lukach podwozia głównego
Uwagi o montażu
Model wykonano w trochę innej technologii niż poprzednie, co skutkuje drobnymi błędami tolerancji elementów pozycjonujących. Części są ściśle spasowane w projekcie, ale podczas przygotowania formy bolce ustalające wyszły za duże. Większość problemów można usunąć przez oczyszczenie krawędzi łączenia i przeszlifowanie za dużych elementów ustalających. Dowiedz się więcej o tym jak powstawał model:
Kabina:
- Dobrze oczyść powierzchnie łączenia z połówkami kadłuba, unikaj zabrudzenia farbą.
- Zespół wnętrza kabiny i luku podwozia przedniego po przyklejeniu kulek jest ciężki i nieporęczny.
- Wręgę za siedzeniem pilota (A32) doklej do obu połówek kadłuba, aby utrzymać prawidłową geometrię do przyklejenia kabiny.
- Jeżeli wykonujesz wersję z płytą pancerną nad głową pilota (B67) i używasz fotela 3D, przytnij górną część pasów pilota, aby pasowały do zaczepu na płycie.
- Naklejając kalkomanię na tablicę przyrządów, podziel ją na mniejsze sekcje, aby łatwiej było ją wpasować w rzeźbę tablicy.
Przód kadłuba:
- Usuń zbędne panele na boku luku uzbrojenia oraz mały wylot powietrza na przodzie.
- Małe wyloty powietrza z dołączonego do modelu wydruku 3D wklejają się zadziwiająco łatwo. Oczyść miejsce klejenia i posmaruj je rzadkim klejem Tamiya Thin. Chwyć pesetą detal 3D, oderwij go od ramki i przyciśnij do zwilżonej klejem powierzchni. Po pomalowaniu trzyma się doskonale.
- Nakładka z otworami strzelniczymi (B59). Upewnij się, że jest dobrze spasowana, możesz dokleić rozpórki na jej podstawie.
Skrzydło:
- Uważaj, aby nie obciąć małych wąsów na środkowej części górnej połówki płatów (C68).
- W luku podwozia ściany nie mają stykać się z górną częścią skrzydła.
- Od góry skrzydła (C68) łączenie do powierzchni kadłuba (B37/38) wchodzi na zakładkę, a uskok jest naturalny.
- Półokrągła powierzchnia obok okrywy podwozia głównego (B54/55) po przyklejeniu do płata (C89) ma pozostać naturalna szczelina po obwodzie łuku.
- Wciągi na górnej powierzchni skrzydła (C68) wypełnij superglue i po zaschnięciu zeszlifuj płaskim papierem ściernym. Po 24 godzinach superglue będzie za twardy. Ja zabezpieczyłem dodatkowo okoliczne linie podziału taśma maskującą, aby ich nie zeszlifować.
Podwozie:
- Koła podwozia głównego z wydruku 3D wymagają nawiercenia większego otworu, gdyż zagniatają się podczas druku.
- Podwozie nosowe (A13/B66) po oczyszczeniu miejsc łączenia wchodzi na swoje miejsce i nie wymaga klejenia.
Usterzenie:
- Skleja się dobrze, wymaga oczyszczenia łączenia płetwy (B56) z lewym kadłubem (B37) i zmniejszenia występu łączącego statecznik pionowy z poziomym.
Drzwi kabiny (T1/2):
- Do przyklejenia w pozycji otwartej sugeruję nacięcie rowka w miejscu zawiasu lub nawiercenie małej dziurki w miejscu łączenia, co poprawi ich trzymanie.
Kołpak śmigła:
- Poprawka mająca na celu usunięcie wciągu na kołpaku (B53) jest niestety za duża. Nawierć od tyłu otwór w śmigle (C74) albo zmniejsz trzpień kołpaka (B53) grubszym wiertłem, aby śmigło weszło na swoje miejsce.
Kalkomanie
Kalkomanie Cartograf bardzo dobrze układają se na detalach modelu. Są jednak miękkie, i należy uważać aby ich nie rozciągnąć.
- Końcówka pasa gwiazdy na zasobniku z karabinem maszynowym – reprezentuje lustrzane odbicie. Odetnij czerwone zakończenie kalkomanii i naklej ją na odwrót. Potem doklej końcówkę z drugiej strony.
Zdjęcia: Marcin Ciepierski
Zobacz więcej:
Zdjęcia Modelu
This post is also available in: English