Aby upamiętnić 80. rocznicę operacji Overlord i walk nad Normandią i Zachodnią Europą, przygotowaliśmy podwójny model P-51B Mustang Deluxe Set z wielkim zestawem kalkomanii. Do tego zestawu wybraliśmy zarówno malowania słynnych asów, jak i ciekawie pomalowane i oznakowane maszyny mniej znanych pilotów.
To bardzo fajny zestaw, i choć znajdują się w nim dwa modele, malowań jest o wiele więcej i wybór może być trudny. Aby go ułatwić, przygotowałem krótki przegląd zestawowych samolotów ze zdjęciami i krótkimi opisami.
‘Shangri-La’ Dona Gentile
P-51B-7-NA Mustang s/n 43-6913 „Shangri-La”, 336th FS, 4th FG, 8th AF USAAF, pilot Captain Don S. Gentile, USAAF Station 356 Debden, Wielka Brytania, marzec 1944
Słynny samolot ówczesnego amerykańskiego pilota-celebryty, który karierę myśliwską rozpoczął jako ochotnik w szeregach RAF na Spitfire. Zakończył ją w kwietniu 1944 roku, jako najskuteczniejszy wtedy as amerykański, gdy spektakularnie rozbił swój samolot na oczach zgromadzonych na lotnisku dziennikarzy najważniejszych światowych mediów, tylko cudem uchodząc z życiem. Uznaliśmy, że w naszym zestawie nie może zabraknąć tego malowania!
Warto zwrócić uwagę na widoczne na zdjęciach dwa warianty malowania kołpaka śmigła oraz czerwoną felgę koła.
Zobacz więcej zdjęć samolotu Dona Gentile:
https://www.americanairmuseum.com/archive/person/dominic-salvatore-gentile
Piękność z Iowa
P-51B-15-NA Mustang s/n 42-106950 „The Iowa Beaut”, 354th FS, 355th FG, 8th AF USAAF, pilot 2nd Lieutenant Robert E. Hulderman, USAAF Station 122 Steeple Morden, Wielka Brytania, lipiec 1944
Bardzo ciekawe malowanie, dobrze udokumentowane wyraźnymi, kolorowymi zdjęciami. Interesujące połączenie naturalnego metalu, kamuflażu Olive Drab oraz świeżych podmalówek na górnych powierzchniach, gdzie wcześniej były pasy inwazyjne.
Osobisty rumak polskiego asa nad asami
Mustang Mk III FZ152 (North American P-51B-5-NA s/n 43-6533), 133. Skrzydło Myśliwskie, pilot Wing Commander Stanisław Skalski, RAF Coolham, Wielka Brytania, wiosna 1944
Ten samolot opisany jest szczegółowo w bogato ilustrowanym Armastory Wojtka Matusiaka.
Bald Eagle III
P-51B-15-NA Mustang s/n 42-106839 „Bald Eagle III”, 374th FS, 361st FG, 8th AF USAAF, pilot 1st Lieutenant Robert Turnbull Eckfeldt, USAAF Station 374 Bottisham, Wielka Brytania, lipiec 1944
Samolot ten jest dobrze znany z popularnych fotografii czterech Mustangów w locie, ale mniej znane jest jego zdjęcie pokazujące dolne powierzchnie. Z tego powodu nie wszyscy prawidłowo odwzorowują paski na końcówkach płatów. Wersja którą przedstawiamy pochodzi z czasów po D-Day, gdy pasy inwazyjne na górnych powierzchniach były już zamalowane. Czyni to ten kamuflaż jeszcze ciekawszym.
Więcej zdjęć tego samolotu:
https://www.americanairmuseum.com/archive/aircraft/42-106839
Tajemniczy zębacz
P-51B-7-NA Mustang s/n 43-6638, 355th FS, 354FG, 9th AF USAAF, pilot 2nd Lieutenant Fred G. Buckner, USAAF Station AFF-410 Lashenden, Wielka Brytania, czerwiec 1944
Bardzo atrakcyjne malowanie, jednocześnie będące cały czas zagadką. Fred Buckner, który latał na tym samolocie, zginął stosunkowo wcześnie – 12 sierpnia 1944 roku – i to nie w walce, tylko w wypadku. Samolot został przejęty przez kogoś innego. Inne zdjęcia wskazują, że nasz zębaty samolot był później używany jeszcze długo, także z innymi oznaczeniami (patrz 9. bonusowe malowanie z naszego zestawu – GQ-T) i bez uzbrojenia. Badacze nie są zgodni, czy w późniejszym okresie ten już nieuzbrojony samolot używany był jako „hack” (samolot dyspozycyjny) czy też do rozpoznania (jest ślad, że mógł trafić do jednostki rozpoznawczej). Niestety nie wszystkie zdjęcia które znamy należą do domeny publicznej dlatego niektórych nie możemy opublikować.
Zdjęcie: stopklatka z kroniki British Pathe publikowana na prawach cytatu.
Dobrze można go obejrzeć na filmie z kroniki British Pathe. Zobacz cały film („zębacz” pojawia się w 5:11 minucie)
https://www.britishpathe.com/asset/93517/
Późniejszy wariant oznakowania tego samolotu:
Dwa zdjęcia tego samolotu w późniejszym oznakowaniu można zobaczyć tu: https://ww2aircraft.net/forum/attachments/p-51b-gq-t-43-6638-10thtrg-jpg.739681/
Kidd Hofer, pies i osioł
P-51B-15-NA Mustang s/n 42-106924 „Salem Representative”, 334th FS, 4th FG, 8th AF USAAF, pilot 2nd Lieutenant Ralph Kidd Hofer, USAAF Station 356 Debden, Wielka Brytania, maj 1944
Pisanie o burzliwych dziejach enfant terrible Kidda Hofera, tak samo jak Dona Gentile, nie ma tu sensu, bo to postać niezwykle popularna i wielokrotnie opisywana, taki ówczesny celebryta. Jednak miał on barwną osobowość, a także fajnego psa i kolorowy samolot, którego model warto wykonać.
Barwy jego godła boksującego osła znane są z książki „Eighty – One Aces Of The 4th Fighter Group” do której zrekonstruował je własnoręcznie autor oryginalnego projektu, Don Allen. Zdjęcie otrzymaliśmy od Jima Roedera.
Dyskusję budzi kolor pasa na ogonie. My zdecydowaliśmy się na czerwony, bowiem chociaż na niektórych zdjęciach wydaje się czarny, są też zdjęcia na których jest wyraźnie jaśniejszy, w takim samym odcieniu szarości jak, z pewnością czerwony, nos samolotu.
Więcej zdjęć samolotów Kidda Hofera:
https://www.americanairmuseum.com/archive/person/ralph-kidd-hofer
Biały mustang na oliwkowym Mustangu
P-51B-1-NA Mustang s/n 43-12375 „Bonnie ´B´ II”, 353rd FS, 354th FG, 9th AF USAAF, pilot Major Don „Buzz” Beerbower, USAAF Station AFF-410 Lashenden, Wielka Brytania, czerwiec 1944
Bardzo atrakcyjne malowanie z pełnymi pasami inwazyjnymi i godłem białego mustanga na ogonie. Start tego samolotu można zobaczyć na filmie z British Pathe.
Zdjęcia: stopklatki z kroniki British Pathe publikowane na prawach cytatu.
Z kolei zdjęcie z National Archives pokazuje maszynę „młodszą” o jedno zestrzelenie (swastyka pod kabiną).
Zobacz cały film („Bonnie ‘B II” pojawia się w 7:11 minucie)
https://www.britishpathe.com/asset/93517/
Więcej zdjęć Dona Beerbowera:
https://www.americanairmuseum.com/archive/person/don-merrill-beerbower
Srebrny polski Mustang
Mustang Mk III FX876 (North American P-51B-1-NA s/n 43-12146), 309. Dywizjon PSP, RAF Andrews Field, Wielka Brytania, maj 1945
Ten nietypowy, w naturalnej barwie metalu Mustang z polskiego 309. Dywizjonu ma nowe, wprowadzone na początku 1945 roku „rondle” brytyjskie na górnych powierzchniach skrzydeł. Po raz pierwszy od początku wojny powrócił do nich biały kolor, w formie wąskiego pierścienia pomiędzy barwami czerwoną i granatową. Nie zawsze mechanicy otrzymywali jednoznaczną informację jak to malować, więc zdarzały się różne warianty – w tym przypadku biały pierścień pokrywa część pierwotnego kręgu czerwonego, wyraźnie go zmniejszając.
Godło dywizjonu, jasne na samolotach w kamuflażu, na samolocie srebrnym jest ciemne, ale na dobrej jakości zdjęciu widać, że nie całkiem – strzały i numer „309” są wyraźnie jaśniejsze, więc nie mamy tu do czynienia z godłem całkowicie czarnym, jak czasem bywa przedstawiane.
Zdjęcia polskich Mustangów via Wojtek Matusiak
Jeśli nie podano inaczej, zdjęcia ze zbiorów National Archive (USA), domena publiczna.
Zobacz jeszcze:
https://armahobbynews.pl/blog/2021/01/14/wszystko-co-chcecie-wiedziec-o-mustangu-z-arma-hobby-i-nie-boicie-sie-pytac/
Modelarz, syn i ojciec modelarza. Uwielbia grzebanie się w dokumentacji i analizowanie starych zdjęć. Skleja samoloty, okręty i pojazdy, im starsze, tym lepiej. Ma słabość do sprzętu polskiego, ale nie gardzi RAF-em, FAA i lotnictwem Wielkiej Wojny. Z wykształcenia dziennikarz.
This post is also available in: English