Rozpoczynamy serię #Armastory o myśliwcach Ki-84 Hayate w Jednostkach Specjalnego Ataku Lotnictwa Japońskiej Armii, Shimbu-tai. Jednostki te, na Zachodzie często nazywane „kamikadze”, nie były przygotowane do użycia bomb czy torped, lecz do bezpośredniego uderzenia pilotowanym samolotem w okręty wroga.

Od redaktora: Nowoczesne i skuteczne myśliwce Ki-84 Hayate nie stanowiły podstawowego wyposażenia Shimbu-tai, ponieważ były zbyt cenne, by tracić je w samobójczych atakach. Częściej Hayate używano jako eskortę Shimbu-tai. Jednak w końcowym okresie wojny nawet te samoloty uznano za niezbędne do misji samobójczych, ponieważ okazało się, że starsze maszyny nie są w stanie przedrzeć się przez obronę floty USA, a także po prostu ze względu na brak innych samolotów.

Dziś prezentujemy niezwykle ciekawą i dawno zapomnianą jednostkę: 195. Shimbu-tai, opisaną przez japońskiego modelarza i badacza Hisao Saito. Artykuł ilustrowany jest niepublikowanymi wcześniej zdjęciami, a oznaczenie 195. eskadry, zawarte w zestawie Arma Hobby 1/72 Ki-84 Special Attack Units, nie było wcześniej dostępne w żadnym modelu!

 

Hisao Saito napisał:

Eskadra 195. Shimbu-tai została zorganizowana z zamiarem wykorzystania jej przeciwko operacji desantowej sił amerykańskich na macierzyste Wyspy Japońskie.

Do decydującej bitwy na macierzystych wyspach Lotnictwo Armii Japońskiej zorganizowało aż 355 eskadr Specjalnego Ataku, z których większość składała się z sześciu samolotów. Były to tak zwane Eskadry Specjalnego Ataku w Gotowości.

Samolot dowódcy 195. Shimbu-tai. Maszyny dowódców Shimbu-tai oznaczano dobrze widocznymi motywami. Autor zakłada, że błyskawica jest żółta. Pilot stojący z przodu to prawdopodobnie dowódca eskadry, porucznik Fujiyama Nobuho.

195. tai została zorganizowana w Akeno i przeszkolona po przebazowaniu z Kitaise na lotnisko Kumamoto. Wiele Shimbu-tai miało indywidualne nazwy jednostek, a 195. tai nosiła nazwę „Hayate-tai”.

Ki-84 Hayate – recenzja z japońskiego magazynu „Scale Aviation”

 

Godło 195. tai z bombą namalowaną na kwiecie wiśni przedstawia scenę zatopienia wrogiego okrętu. Zostało ono zaprojektowane przez sierżanta Kawashimę z eskadry.

Koniec wojny zastał 195. tai w Kumamoto na Kiusiu. Jej piloci nigdy nie otrzymali rozkazu wykonania samobójczej misji.

Hayate ze 195. Shimbu-tai prawdopodobnie uszkodzony podczas szkolenia na lotnisku Yura na wyspie Awaji. Ten Hayate ma widoczne złuszczanie się farby na kadłubie. Na ogonie widać godło jednostki, Autor ocenił, że kwiat wiśni był prawdopodobnie jasnoróżowy.

Japońscy historycy lotnictwa prawie nie badali Jednostek Specjalnego Ataku w Gotowości.

Nie wolno nam jednak zapominać, że wielu z ich pilotów czekało w samolotach ozdobionych specjalnymi oznaczeniami, gotowych oddać życie za ojczyznę.

Ki-84 Hayate – Galeria – Jumpei Temma

Autor pragnie podziękować panu Eiji Funaki i panu Jinowi Kamakari, który był jego pośrednikiem, za pokazanie tych cennych zdjęć.

Zdjęcia: © Eiji Funaki są publikowane za jego zgodą. Eiji Funaki należał do 195. Shimbu-tai w stopniu podporucznika.

Zobacz jeszcze:

Kup model Ki-84 Hayate Special Attack Units w sklepie Armahobby.pl online!

„Czerwone 29” porucznika Takaty

Model Ki-84 – omówienie detali

This post is also available in: enEnglish