Służą w cieniu myśliwców i bombowców. Ich wyczyny umykają uwadze większości miłośników lotnictwa. Tymczasem piloci rozpoznania fotograficznego podejmują jedną z najtrudniejszych służb, a ich praca często może przesądzić o wyniku walk na danym froncie.
Por. Stanley F. H. Newman
Właśnie takie zadanie miał porucznik Stanley F.H. Newman, służący w 162 eskadrze rozpoznania taktycznego 10 Grupy Fotograficznej (rozpoznawczej) USAAF stacjonującej wiosną 1944 r. na lotnisku Chalgrove w hrabstwie Oxfordshire w Wielkiej Brytanii. Urodzony w 1923 roku w Chicago (IL) w rodzinie żydowskiej (mającej prawdopodobnie, co sugeruje imię Stanley – Stanisław, związki z Polską), zaciągnął się w 1942 roku do USAAC i po przeszkoleniu myśliwskim trafił do IX Armii Powietrznej do rozpoznania fotograficznego. Wykonał 57 lotów bojowych na F-6C Mustang, przy okazji udało mu się zestrzelić jeden samolot wroga. Po wojnie służył w 185 eskadrze myśliwskiej w Lotniczej Gwardii Narodowej Oklahomy, latał bojowo w Korei (1952) i w Wietnamie (1969), następnie objął dowodzenie 137th Airlift Wing (1973) i odszedł na emeryturę w 1983 roku w stopniu generała porucznika. Nadal jest aktywny w sprawach publicznych Oklahoma ANG. W 2013 roku do kompletu jego odznaczeń dołączył francuski order Legii Honorowej.
.
Samolot rozpoznawczy F-6C Mustang „Azel”, wiosna 1944. Zdjecia w artykule: domena publiczna, Wikimedia Commons.
„MAZIE, ME and MONK” – Rozpoznawczy Mustang P-51B-2-NA, 43-12400
Samolot F-6C Mustang™ ‘Azel
Rozpoznawczy Mustang Newmana należy do pierwszej serii samolotów, zamówionych jeszcze w 1942 roku. F-6C-1 NT został wyprodukowany w Dallas w Teksasie w 1943 roku z numerem seryjnym 42-103213. Jako samolot pierwszej serii produkcyjnej nie ma on dodatkowego zbiornika w tyle kadłuba (brak otworu do tankowania), posiada natomiast fabrycznie zamontowane kamery, których boczny otwór widoczny jest na zdjęciach. Modyfikacje polowe samolotu to owiewka Malcolma i płetwa przed statecznikiem pionowym typowa dla późnych serii Mustangów.
Po lewej stronie na osłonie silnika znajduje się nazwa własna „‘Azel”. Po drugiej stronie – „Boomerang”. Pod kabiną oznaczenie jednego zestrzelenia powietrznego uzyskanego przez por. Stanleya Newmana.
Zobacz jeszcze:
- Modele P-51 B/C Mustang™ w sklepie Arma Hobby link
Instrukcja montażu modelu #70038 P-51 B/C Mustang™ Expert Set
„Zgłaszam jeden ME 262 zestrzelony” – historia Jerzego Mencla i jego Mustanga III
This post is also available in: English