Zestaw Arma Hobby 40015 Hurricane Mk I w skali 1/48 to nie tylko nowa forma i świetne detale. To także trzy wyjątkowe samoloty z fascynującą historią… i cztery różne malowania, bo jeden z nich pokazujemy w dwóch wersjach z różnych momentów służby! Każdy z tych Hurricane’ów to inny klimat: bitwa o Anglię, asy myśliwskie RAF i PSP, zmiany przepisów oznakowania, a nawet morska służba w FAA z efektownym weatheringiem. Ten zestaw daje wszystko: klasykę, sławnych pilotów, nietypowe oznaczenia, ciekawostki historyczne i pole do zabawy kolorami.
Hurricane Mk I V6864/DT-A, S/Ldr Robert Stanford Tuck, grudzień 1940
Samolot brał udział w operacjach po zakończeniu Bitwy o Anglię. Miał standardowy kamuflaż Temperate Land Scheme z kolorami Dark Green i Dark Earth na górze oraz Sky na spodzie. Na ogonie znajdował się pas Sky, zgodny z obowiązującymi przepisami. Po 27 listopada 1940 lewe skrzydło zostało pomalowane na czarno, a na nim umieszczono kokardę RAF typu A1 z żółtą obwódką. Kołpak miał jasny kolor ze śladami przetarć. Grzegorz Cieliszak na stronach naszego serwisu proponuje interpretację z czarnymi obdarciami farby i nie wierzy w biało-czerwony wariant. Samolot nosił pełną listę zwycięstw Tucka z końca 1940 roku.

Hurricane Mk I V6864/DT-A, S/Ldr Robert Stanford Tuck, październik 1940
Ten sam samolot, ale we wcześniejszym okresie służby. Maszynę dostarczono na początku października 1940 prosto z wytwórni Gloster. Na spodzie skrzydeł znajdowały się kokardy typu A naniesione w fabryce lub jednostce. Górne powierzchnie miały kolory Dark Green i Dark Earth. Maszyna nie posiadała jeszcze pasa Sky na ogonie ani czarnego skrzydła, ponieważ przepisy z 27 listopada nie obowiązywały. Kołpak był czarny, a liczba zwycięstw pod kabiną mniejsza niż w grudniowym wariancie.
Hurricane Mk I R4175 RF-R, Sgt Josef František, 303 Dywizjon RAF/PSP, sierpień–październik 1940
Maszyna została wyprodukowana przez Gloster w lipcu lub sierpniu 1940 i miała fabryczny spód w kolorze Sky bez kokard. Na górnych powierzchniach znajdowały się kokardy i fin flash w jaśniejszych, przedwojennych kolorach, ponieważ wytwórnia nadal zużywała starsze zapasy farb. W sierpniu 1940 RAF wprowadził obowiązek stosowania kokard typu A na spodzie skrzydeł, dlatego w jednostce domalowano je w przepisowych barwach. František uzyskał na tej maszynie siedem zwycięstw powietrznych i zginął na niej 8 października 1940.
Hurricane Mk I P3090/W-8E, 760 Sqn FAA, RNAS Yeovilton, lato 1942
Samolot został wyprodukowany w maju lub czerwcu 1940 i początkowo nosił lądowy kamuflaż Temperate Land Scheme z kolorami Dark Green i Dark Earth oraz Sky na spodzie. Po przekazaniu do Fleet Air Arm został przemalowany w morski Temperate Sea Scheme z kolorami Extra Dark Sea Grey i Dark Slate Grey oraz Sky na spodzie. Maszyna miała liczne ślady łat, przemalowań i zabrudzeń. Na spodzie skrzydeł widać na zdjęciach dwie wielkości kokard, co sugeruje wymianę jednego skrzydła. Na górnych powierzchniach przebieg plam kamuflażu zdaje się to potwierdzać. Samolot nosił kokardy typu C1 na kadłubie i fin flash z cienkim białym paskiem.
Mogą Cię Zainteresować:
- Model Hurricane Mk I 1/48 w sklepie Arma Hobby link
Modelarz, który ma szczęście pracować w swoim hobby. Na co dzień osoba szara i niepozorna. Ożywia się dyskutując o modelarstwie, teoriach spiskowych, Wielkim Księstwie Litewskim i marketingu internetowym. Współwłaściciel Arma Hobby. Skleja figurki, samoloty i broń pancerną, głównie polonika i lotnictwo morskie.
This post is also available in:
English





Wszyscy oni byli odważnymi i wielkimi ludżmi , za ich poświęcenie w sprawie każdy z nich zasługuje na oddzielną historię.
Angielski Airfix puszcza huragana jedynkę z 303 dywizjonu w 48 , maszyna Kanadyjczyka Kenta , jestem w stanie to zrozumieć . Polska firma puszcza huragana jedynkę z 303 dywizjonu , maszyna Czecha Frantiska , tego już nie rozumię . Puszczacie model w malowaniu kultowego dla Polaków Dywizjonu 303 , naszej dumy w Wielkiej Brytanii , Anglicy do tej pory kojarzą ten dywizjon z Polakami i z Kościuszkiem , o czym sam się przekonałem . Uważam to za wielki nie takt z waszej strony
Wybór malowania samolotu sierż. Josefa Františka to nie brak patriotyzmu, lecz hołd dla jednego z najsłynniejszych pilotów bitwy o Anglię, który nie chciał latać w czeskim dywizjonie, lecz walczył ramię w ramię z Polakami z 303 Dywizjonu i zginął w jego barwach.
Ocenianie naszego patriotyzmu na podstawie jednego malowania moglibyśmy odebrać jako nietakt.
Arma Hobby jest polską firmą, która codziennie pracuje nad rozwojem i utrzymaniem swojej pozycji na światowym rynku. Naszym patriotyzmem jest to, że tworzymy i sprzedajemy polskie modele najwyższej klasy – i przypominamy o bohaterach, niezależnie od ich narodowości.
Z całym szacunkiem dla ekipy Arma Hobby , nie moją rolą jest oceniać lub podważać czyjś patriotyzm , ale jako klient mam prawo ocenić wasz produkt , co mi się w nim podoba a co nie . Więc korzystając z okazji .Poziom opracowania modeli jest na najwyższym poziomie , za to opakowanie czyli zabezpiecznie zawartości w transporcie jest bardzo słabe , doszedł do mnie mustang , opakowanie zgniecione kilka części na wyprasce połamane , przypuszczam gdyby było dwuczęściowe grubsze pudełko do tego by nie doszło .
A co do tego malowania , jak już pisałem , każdy z nich zasługuje na szacunek i osobną historię . Ostatnimi czasy zauważyłem taką tendencję że naszych Polskich bohaterów spycha się na drugi plan albo ich się całkiem pomija . A że jestem patriotą to stąd moje oburzenie .
Ps. To są moje spostrzeżenia i proszę tego nie traktować jako złośliwej krytyki .
Użycie zwrotu „wielki nietakt” w tym kontekście jest po prostu nie na miejscu.
Nie mówimy o gafie towarzyskiej, tylko o zaprezentowanym produkcie.
Zamiast komentować ad personam, warto odnieść się do samego modelu – jego jakości, detali czy doboru malowań. Dyskusja o intencjach twórców nie ma tu uzasadnienia.
Twoja firma , Ty decydujesz co wydajesz jak wydajesz i jak to ma być pomalowane . Dalsza dyskusja nie ma sensu , ja powiedziałem swoje zdanie a każdy modelarz oceni to sam . Życzę powodzenia i owocnej dalszej pracy.