Zestaw Arma Hobby 40015 Hurricane Mk I w skali 1/48 to nie tylko nowa forma i świetne detale. To także trzy wyjątkowe samoloty z fascynującą historią… i cztery różne malowania, bo jeden z nich pokazujemy w dwóch wersjach z różnych momentów służby! Każdy z tych Hurricane’ów to inny klimat: bitwa o Anglię, asy myśliwskie RAF i PSP, zmiany przepisów oznakowania, a nawet morska służba w FAA z efektownym weatheringiem. Ten zestaw daje wszystko: klasykę, sławnych pilotów, nietypowe oznaczenia, ciekawostki historyczne i pole do zabawy kolorami.

Hurricane Mk I V6864/DT-A, S/Ldr Robert Stanford Tuck, grudzień 1940

Samolot brał udział w operacjach po zakończeniu Bitwy o Anglię. Miał standardowy kamuflaż Temperate Land Scheme z kolorami Dark Green i Dark Earth na górze oraz Sky na spodzie. Na ogonie znajdował się pas Sky, zgodny z obowiązującymi przepisami. Po 27 listopada 1940 lewe skrzydło zostało pomalowane na czarno, a na nim umieszczono kokardę RAF typu A1 z żółtą obwódką. Kołpak miał jasny kolor ze śladami przetarć. Grzegorz Cieliszak na stronach naszego serwisu proponuje interpretację z czarnymi obdarciami farby i nie wierzy w biało-czerwony wariant. Samolot nosił pełną listę zwycięstw Tucka z końca 1940 roku.

Hurricane Mk I V6864/DT-A, S/Ldr Robert Stanford Tuck, październik 1940

Ten sam samolot, ale we wcześniejszym okresie służby. Maszynę dostarczono na początku października 1940 prosto z wytwórni Gloster. Na spodzie skrzydeł znajdowały się kokardy typu A naniesione w fabryce lub jednostce. Górne powierzchnie miały kolory Dark Green i Dark Earth. Maszyna nie posiadała jeszcze pasa Sky na ogonie ani czarnego skrzydła, ponieważ przepisy z 27 listopada nie obowiązywały. Kołpak był czarny, a liczba zwycięstw pod kabiną mniejsza niż w grudniowym wariancie.

R.R.S.T., czyli Ronald Robert Stanford Tuck 1916-1987

Hurricane Mk I R4175 RF-R, Sgt Josef František, 303 Dywizjon RAF/PSP, sierpień–październik 1940

Maszyna została wyprodukowana przez Gloster w lipcu lub sierpniu 1940 i miała fabryczny spód w kolorze Sky bez kokard. Na górnych powierzchniach znajdowały się kokardy i fin flash w jaśniejszych, przedwojennych kolorach, ponieważ wytwórnia nadal zużywała starsze zapasy farb. W sierpniu 1940 RAF wprowadził obowiązek stosowania kokard typu A na spodzie skrzydeł, dlatego w jednostce domalowano je w przepisowych barwach. František uzyskał na tej maszynie siedem zwycięstw powietrznych i zginął na niej 8 października 1940.

Sierżant František – najlepszy z Niewielu

Hurricane Mk I P3090/W-8E, 760 Sqn FAA, RNAS Yeovilton, lato 1942

Samolot został wyprodukowany w maju lub czerwcu 1940 i początkowo nosił lądowy kamuflaż Temperate Land Scheme z kolorami Dark Green i Dark Earth oraz Sky na spodzie. Po przekazaniu do Fleet Air Arm został przemalowany w morski Temperate Sea Scheme z kolorami Extra Dark Sea Grey i Dark Slate Grey oraz Sky na spodzie. Maszyna miała liczne ślady łat, przemalowań i zabrudzeń. Na spodzie skrzydeł widać na zdjęciach dwie wielkości kokard, co sugeruje wymianę jednego skrzydła. Na górnych powierzchniach przebieg plam kamuflażu zdaje się to potwierdzać. Samolot nosił kokardy typu C1 na kadłubie i fin flash z cienkim białym paskiem.

Hawker Hurricane Mk.I – wersje morskie

Mogą Cię Zainteresować:

  • Model Hurricane Mk I 1/48 w sklepie Arma Hobby link

Hurricane Mk I „metal wing” 1/48 – pierwsze wtryski!

Website |  + posts

Modelarz, który ma szczęście pracować w swoim hobby. Na co dzień osoba szara i niepozorna. Ożywia się dyskutując o modelarstwie, teoriach spiskowych, Wielkim Księstwie Litewskim i marketingu internetowym. Współwłaściciel Arma Hobby. Skleja figurki, samoloty i broń pancerną, głównie polonika i lotnictwo morskie.

This post is also available in: English