Zaglądamy do pudełka najnowszego modelu Arma Hobby w skali 1/72: Curtissa H-75 A1/A2 (nr modelu 70080). To piękna amerykańska konstrukcja, jeden z topowych myśliwców początku II Wojny Światowej, który największą sławę zdobył walcząc w barwach francuskich. W amerykańskim lotnictwie – jako P-36 – samoloty te aktywnie walczyły zaledwie przez około godzinę (!!!) w czasie japońskiego ataku na Pearl Harbor 7 grudnia 1941 roku. Wtedy, w trzecim roku wojny, były już przestarzałe i w bojowych jednostkach zastępowano je kolejną legendarną konstrukcją Curtissa – słynnym P-40 z silnikiem rzędowym. Ale dwa lata wcześniej, pod niebem Francji, to był wspaniały myśliwiec!

Pierwszy proponowany przez nas zestaw tego samolotu umożliwia zbudowanie modelu w barwach francuskich z lat 1939-40 – kiedy walczyły przeciwko niemieckim agresorom.

Pośród trzech malowań jest jedno wczesne z 1939 roku, w naturalnej barwie metalu, jedno wczesnowojenne w dużych plamach kamuflażowych z przełomu 1939/1940 oraz trzecie, z samego końca walk pod niebem Francji z czerwca 1940 (to na nim latał słynny polski as Jan Zumbach!). Chociaż samoloty pochodzą z dwóch wersji produkcyjnych, A1 i A2, poza malowaniem nie różnią się od siebie, ponieważ wczesne Curtissy H-75A2 miały, tak samo jak A1, pojedyncze karabiny na skrzydłach.

Curtiss H-75A1 – Galeria 1/72 – Marcin Ciepierski

Uważny obserwator zauważy jednak, że na wypraskach znajdują się także inne części, niewykorzystywane w tym zestawie. To zapowiedź kolejnych pudełek: z samolotami amerykańskimi, fińskimi, Francji Vichy, a może i jeszcze innymi?

Zajrzyjmy do pudełka i zobaczmy jak to wygląda!

Zawartość pudełka modelu Curtiss H-75 A1/A2 (70080)

W zestawie znajdziesz:

  • wypraski plastikowe (2 szare i 1 przezroczysta)
  • kalkomanie do trzech opcji malowania (2 francuskie i 1 polskie we Francji)
  • maski do malowania kabiny i kół
  • instrukcję
  • plik do samodzielnego druku 3D z detalami

 

Części plastikowe

Części plastikowe modelu Curtissa rozmieszczone są na trzech wysokiej jakości wypraskach, dwóch szarych i jednej przezroczystej. To znana i lubiana jakość Arma Hobby – ostre krawędzie spływu, bardzo delikatne wgłębne linie podziałowe, śruby, zatrzaski, zawiasy, panele, rozsądna ilość pięknych detali pozwalająca na przyjemne sklejenie bardzo wiernego, żywo wyglądającego modelu.

Wypraska pierwsza

Pierwsza, duża wypraska z szarego tworzywa zawiera główne duże elementy kadłuba i płata oraz wiele drobnych detali. Zwracają uwagę równe i delikatne wgłębne linie podziału.

Curtiss H-75 A2 – Galeria – Maciek Noszczak

Wypraska druga

…zawiera mniejsze elementy z wieloma drobnymi detalami.

 

 

Wypraska przezroczysta

Elementy oszklenia zapakowano w dodatkową folię, żeby w transporcie nie porysować ich gładkich powierzchni.

Elementy oszklenia są cienkie, kryształowo przejrzyste i błyszczące.

 

 

Kalkomanie i maski

Kalkomanie i maski tego modelu, wykonane jak zwykle na najwyższym poziomie przez polską firmę Techmod, pokazaliśmy już szczegółowo w osobnym artykule:

Kalkomanie i maski do modelu Curtiss H-75 A1/A2 70080

Instrukcja

Całą instrukcję tego modelu możesz obejrzeć w tym artykule:

Curtiss H-75 A1/A2 – Instrukcja modelu 70080

Plik do wydruku 3D detali żywicznych

Tradycyjnie już do modelu dodajemy możliwość pobrania bezpłatnego pliku, umożliwiającego samodzielne wydrukowanie żywicznych detali 3D w jakości niemożliwej do uzyskania we wtrysku plastikowym. Obecnie, nawet jeśli nie masz własnej drukarki czy kolegi który taką posiada, wydrukowanie komercyjne w firmie świadczącej takie usługi jest powszechnie dostępne i tanie. Zobacz w osobnym artykule w jakie niesamowite detale możesz w ten sposób wzbogacić swój model!

Curtiss H-75 A1/A2 – plik z detalami do samodzielnego wydruku 3D

Zobacz także:

Curtiss H-75 A1/A2 – pierwsze recenzje online

Curtiss H-75 – uwagi montażowe Marcina Ciepierskiego

+ posts

Modelarz, syn i ojciec modelarza. Uwielbia grzebanie się w dokumentacji i analizowanie starych zdjęć. Skleja samoloty, okręty i pojazdy, im starsze, tym lepiej. Ma słabość do sprzętu polskiego, ale nie gardzi RAF-em, FAA i lotnictwem Wielkiej Wojny. Z wykształcenia dziennikarz.

This post is also available in: English