Powoli odkopujemy się z realizacji zamówień przedsprzedażowych na nasz najnowszy model – Ki-43 II Hayabusa w skali 1/72. Było tych zamówień bardzo dużo, wielu z Was skorzystało także z promocyjnej możliwości zamówienia dodatkowych wyprasek (tzw. overtrees) i wydruków żywicznych 3D wzbogacających model.
Dzięki intensywnej pracy, także w weekend, wiele modeli już trafiło w Wasze ręce! Dostajemy od Was już pierwsze pozytywne opinie. A ja dopiero teraz mam czas na zrobienie porządnego inboxa tego modelu. Serdecznie zapraszam, właśnie przyszedł czas na zajrzenie do pudełka. A już wkrótce Marcin Ciepierski opublikuje artykuł ze wskazówkami ułatwiającymi sklejanie modelu!
Wypraska A
Wypraska A to przede wszystkim największe części modelu, takie jak skrzydła i kadłub, ale także wiele drobnicy. Projektując ten model postawiliśmy sobie zadanie, by jak najlepiej oddać charakter tego słynnego samolotu – jego lekkość i filigranowość, które zapewniały mu legendarną zwrotność i wznoszenie. O wrażeniu lekkości modelu w dużym stopniu decydują cienkie krawędzie skrzydeł i usterzenia, co nie jest łatwe do uzyskania w technologii wtryskowej. Początkowo cienkie skrzydła i ogon się nie dolewały, mogliśmy je pogrubić, ale nie chcieliśmy tego. W efekcie części pozostały pięknie cienkie i dolewają się w pełni, ale z powodu konieczności zwiększenia ciśnienia wtrysku pojawiły się w niektórych miejscach nadlewki. Łatwo je jednak usunąć.
Jak widzicie na zdjęciach, wgłębne linie podziałowe są równe i cienkie. Powierzchnia samolotu robi wrażenie zaskakująco gładkiej: Hayabusa, zgodnie z zamówieniem Cesarskiej Armii Japońskiej, miał bardzo ubogie wyposażenie, nie miał zatem wielu paneli dostępowych i związanych z nimi zatrzasków, śrub itp. urozmaiceń powierzchni. A te, które się pojawiły, były bardzo drobne i zdecydowaliśmy się odwzorować tylko najbardziej wyraziste z nich, takie jak śruby na osłonach silnika czy na zaczepach bombowych, by zachować efekt skali.
Powierzchnie sterowe kryte płótnem odwzorowaliśmy bardzo subtelnie, tak jak to wyglądało w prawdziwym samolocie.
Wypraska B
Wypraska B jest mniejsza i zawiera tylko drobniejsze części. Warto zwrócić uwagę na detale: śruby na zaczepach bombowych, tablicę przyrządów, obie gwiazdy silnika, koła, fotel… Także na tej wyprasce powierzchnie sterowe mają bardzo ostrą krawędź spływu i delikatne odwzorowanie powierzchni płóciennych.
Wypraska przeźroczysta
Wypraska z oszkleniem jest bardzo precyzyjna i cienka, dlatego zapakowaliśmy ją w dodatkową folię by uchronić gładką powierzchnię przed porysowaniem.
Po rozpakowaniu dobrze widać jak delikatnie wykonane są szyby i ramki oszklenia. Wydaje się nam że jest to najlepsza jak dotychczas kabina jaką udało nam się zrobić. Na wyprasce znajdziecie także osłonę reflektora i celownik.
Kalkomanie i maski
Producentem zestawowych kalkomanii, gwarantującym ich najwyższą jakość, jest Techmod. Model zawiera spory arkusz oznaczeń dla trzech samolotów, różniących się nie tylko oznakowaniem, ale także rodzajem kamuflażu – lub jego brakiem, jak w przypadku samolotu w naturalnym kolorze metalu. Zdecydowaliśmy się nie żałować miejsca i umieściliśmy w projekcie podwójne oznaczenia Hinomaru oraz zdwojone kalkomanie na detale wnętrza samolotu (np. tablica przyrządów) żeby można było wykorzystać je do zbudowania drugiego modelu, z dodatkowych wyprasek (tzw. overtrees) kupionych na promocji.
Pomocą dla modelarza są także samoprzylepne maski, dzięki którym łatwo jest pomalować kabinę i koła. Więcej o kalkomaniach i maskach z tego modelu napisaliśmy już wcześniej w poniższym artykule.
Jak powstawał model Ki-43 Hayabusa?
Jeśli ciekawi Cię, jak powstawał model Ki-43 Hayabusa i dlaczego wygląda tak, jak wygląda, przeczytaj artykuł Wojtka Bułhaka:
Zobacz także:
- Kup model Ki-43 Hayabusa online w sklepie Armahobby.pl!
Ki-43 Hayabusa – modele z wyprasek testowych – Wojtek Bułhak
Modelarz, syn i ojciec modelarza. Uwielbia grzebanie się w dokumentacji i analizowanie starych zdjęć. Skleja samoloty, okręty i pojazdy, im starsze, tym lepiej. Ma słabość do sprzętu polskiego, ale nie gardzi RAF-em, FAA i lotnictwem Wielkiej Wojny. Z wykształcenia dziennikarz.
This post is also available in: English