boxart 400011 września. Okrągła, 85. rocznica Września 1939, tych pięciu dramatycznych tygodni w historii Europy i Świata, gdy osamotniona Polska broniła się przeciwko podwójnej agresji nazistowskich Niemiec i stalinowskiego Związku Sowieckiego.

Chociaż liczebna i techniczna przewaga agresorów nie dała szansy na równą walkę, Polacy bronili się odważnie, dowodząc swoich umiejętności. Latali na myśliwcach PZL, niegdyś najnowocześniejszych na świecie, ale w 1939 roku już przestarzałych. To na PZL P.7 i P.11 polscy piloci nabierali doświadczenia bojowego, i na tych samolotach po wkroczeniu Sowietów 17 września przelecieli do Rumunii, by dostać się na Zachód i kontynuować walkę. Dzięki temu rok później zwyciężali Niemców w Bitwie o Anglię, gdzie polski Dywizjon 303. okazał się najskuteczniejszy wśród Aliantów.

Myśliwce PZL

Na początku lat ’30, gdy cały świat latał na płóciennych dwupłatowcach, Polska dokonała wielkiego skoku technologicznego. Inżynier Zygmunt Puławski z warszawskich zakładów PZL zaprojektował supernowoczesne, całkowicie metalowe i jednopłatowe myśliwce napędzane niezawodnymi brytyjskimi silnikami Bristol. Przez kilka lat były najlepszymi na świecie myśliwcami i Polska eksportowała je do wielu krajów.

Samoloty Brygady Pościgowej w obiektywie Henryka Poddębskiego

Arma Hobby ma w swojej ofercie modele tych legendarnych PZL P.11c w skalach 1/72 i 1/48, oraz PZL P.7a w skali 1/72. To bardzo dobre modele, skleiło i doceniło je wielu modelarzy w Polsce i na całym świecie. Nie zabrakło wśród nich zwycięzców międzynarodowych konkursów!

“Złota” PZL P.11c Willa Pattisona w 1/48 – wideo

Polskie eskadry w obronie ojczyzny

We wrześniu 1939 roku główną siłę myśliwską stanowiła przeznaczona do obrony Stolicy Brygada Pościgowa, podległa Naczelnemu Wodzowi i zarządzana z centrum dowodzenia w Warszawie. Obejmowała cztery warszawskie eskadry P.11 i przydzielona z Krakowa 123. Eskadra na starszych P.7a. Pozostałe 10 eskadr myśliwskich zostało rozdzielonych pomiędzy poszczególne armie, jako ich osłona i wsparcie.

Zależnie od przydziału, eskadry przeszły we Wrześniu bardzo różną drogę bojową, ale początki były podobne – tuż przed niemieckim atakiem wszystkie polskie bojowe samoloty zostały przemieszczone z baz na zamaskowane, polowe lotniska. Dzięki temu manewrowi, wbrew niemieckiej propagandzie, żaden polski samolot bojowy nie został 1 września zniszczony na lotnisku!

Brygada Pościgowa nad Warszawą

Eskadry Brygady Pościgowej, operujące z węzła lotnisk polowych wokół stolicy, naprowadzane były na wroga za pomocą rozbudowanej sieci posterunków obserwacyjnych i radia. Dopóki system działał, a samolotów wystarczało, Polacy byli w stanie skutecznie bronić miasta przed wielkimi nalotami bombowców Luftwaffe eskortowanych przez Messerschmitty.

Uskrzydlone salamandry cz. 2, 112 Eskadra Myśliwska w obronie Warszawy

„4” z Jaskółką

Eskadry armijne na linii frontu

Eskadry przydzielone do armii w chwili wybuchu wojny znajdowały się blisko frontu i zajmowały się różnorodnymi misjami na potrzeby wojsk lądowych – zwalczaniem rozpoznawczych samolotów wroga, osłoną własnego wojska, rozpoznania czy bombowców, a nawet atakami na wojska nieprzyjaciela.

Najbardziej dramatycznym epizodem walk myśliwców armijnych był atak toruńskiego dywizjonu (eskadry 141 i 142) na niemieckie kolumny pancerne pod Grudziądzem. Zginął w nim dowódca Dywizjonu, kpt. Florian Laskowski.

Śmierć kapitana Laskowskiego

Druga niezwykle ciekawa historia o lotnictwie armijnym to losy poznańskich eskadr, które najdłużej aktywnie walczyły na swoich PZLach oznaczonych godłem kruka, m.in. w wielkiej Bitwie nad Bzurą – kontrataku sił polskich na zachód od Warszawy.

„Kruki” nad Bzurą

#1939

Na naszym blogu znajdziesz wiele materiałów związanych z Wrześniem 1939, jego bohaterami i używanymi przez nich samolotami. Ich znalezienie jest łatwe, ponieważ oznaczyliśmy je tagiem 1939. Po wybraniu odpowiedniego taga, wyświetlą się wszystkie artykuły nim oznaczone. Swój tag mają także samoloty PZL P.7a i PZL P.11c oraz każdy z modeli Arma Hobby – konkretne zestawy można wyszukać wpisując ich numer katalogowy (w przypadku PZL P11c Expert Set jest to 40001). Po wybraniu taga konkretnego modelu, wyświetlą się zarówno artykuły o zawartości pudełka, historyczne materiały o konkretnych malowaniach, ale także galerie sklejonego modelu i recenzje!

PZL P.11c – Recenzja – Brett Green na Hyperscale

Dwa P.7a Deluxe Set – Galeria – Sławek Kusz

Wrześniowa Promocja

Już w czwartek wystartowaliśmy z kolejną promocją: w 85. rocznicę Września 1939 to oczywiście piękne, klasyczne modele myśliwców PZL, w obu skalach, pojedyncze i w pakietach, z dobrymi rabatami. Nie zabraknie też plików 3D, z których można wydrukować bardzo fajne dodatki pozwalające jeszcze lepiej zdetalować modele P.11 i P.7. Im większy pakiet, tym większy rabat i więcej dodatków!

 

+ posts

Modelarz, syn i ojciec modelarza. Uwielbia grzebanie się w dokumentacji i analizowanie starych zdjęć. Skleja samoloty, okręty i pojazdy, im starsze, tym lepiej. Ma słabość do sprzętu polskiego, ale nie gardzi RAF-em, FAA i lotnictwem Wielkiej Wojny. Z wykształcenia dziennikarz.

This post is also available in: English