Koncepcja samolotu myśliwskiego P-39 Airacobra była nowatorska i pomysłowa w wielu aspektach, przez co początkowo wiązano z nią wielkie nadzieje. Airacobry miały bardzo nietypowy w swoich czasach układ z silnikiem Allisona umieszczonym za kokpitem, aby zrobić miejsce w nosie wielkiemu działku T9 o kalibrze 37 mm produkowanemu przez Oldsmobile. Pusty nos umożliwił też instalację nowatorskiego trójkołowego podwozia.

Dziś przyjrzyjmy się dokładniej działku T9.

Film ukazuje działko 37 mm strzelające przez kołpak śmigła dwóch różnych wersji wczesnej Airacobry – najpierw uzbrojonej poza działkiem w 2 karabiny 0,5 cala (prawdopodobnie w wersji D lub D-2) następnie w wersji C, uzbrojonej w 4 karabiny (2 km 0,50 cala i 2 km 0,30 cala).

P-400 Airacobra – zawartość pudełka modelu 70057

Wady i zalety

Ten niezwykły układ samolotu miał wiele zalet. Trójkołowe podwozie znacząco ułatwiało kołowanie.

Obrazek z oryginalnej instrukcji samolotu Airacobra

Zabudowany w pobliżu środka ciężkości silnik teoretycznie powinien zwiększać zwrotność. Działko 37 mm z amunicją odłamkową miało dewastującą siłę ognia. Jednak P-39 miał też istotne wady. Działko strzelało wolno ze stromą trajektorią i nie nadawało się do użycia w szybkich pojedynkach z wrogimi myśliwcami, gdzie brakowało czasu na dokładne przycelowanie. Co gorsza działko to notorycznie się zacinało po dwóch, trzech strzałach, przez co zazwyczaj nie nadawało się do użycia w żadnej sytuacji.

 

Silnik Allison zamontowany za kabiną Airacobry

Silnik i wał napędzający śmigło. Działko jest tu zdemontowane

Nietypowy układ z przeniesieniem napędu do śmigła przez cały kadłub powodował, że w kadłubie było mało miejsca. Prototypowy, eksperymentalny XP-39 miał więc kokpit dość wysoko wystający ponad obrys kadłuba. Podczas testów zdecydowano, żeby owiewkę obniżyć dla zmniejszenia oporów powietrza. W rezultacie kokpit P-39 stał się bardzo ciasny, wręcz klaustrofobiczny. Wkrótce okazało się, że do służby w dywizjonach wyposażonych w Airacobry można było kierować jedynie pilotów o bardzo niskim wzroście. Wyżsi nie byli w stanie się do tego samolotu wepchać.

 

Silnik z działkiem – galeria zdjęć

W National Museum of the United States Air Force w Dayton, Ohio znajduje się zdemontowany z P-39Q Airacobry silnik Allison V-1710-85 z wyeksponowaną instalacją działka T9 37 mm. Wojtek Łuczak sfotografował ten niezwykły eksponat i zgodził się udostępnić swoje zdjęcia. Zapraszamy do galerii!

P-39Q Airacobra – Galeria – Enzo Acorda

A strzelało to wszystko tak:

W materiale wykorzystałem fragmenty tekstu Tomasza Gronczewskiego na temat Airacobry P-400, który wkrótce opublikujemy!

Kup model Airacobry online w sklepie Arma Hobby!

Zobacz także:

P-39Q Airacobra – Recenzja HyperScale – Brett Green

Kobra w tydzień

+ posts

Modelarz, syn i ojciec modelarza. Uwielbia grzebanie się w dokumentacji i analizowanie starych zdjęć. Skleja samoloty, okręty i pojazdy, im starsze, tym lepiej. Ma słabość do sprzętu polskiego, ale nie gardzi RAF-em, FAA i lotnictwem Wielkiej Wojny. Z wykształcenia dziennikarz.

This post is also available in: English