Ilustracja na pudełku najnowszego modelu Arma Hobby: rozpoznawczego Mustanga F-6C, przedstawia piękny srebrzysty samolot w malowaniu francuskiej GR II/33 „Savoie” („Sabaudia”), lecący w chmurach. Czym była GR II/33 „Savoie”? Pierre Vizentini napisał dla nas krótki tekst o tej niezwykłej jednostce!

Pierre napisał:

W lipcu 1932 roku Grupa Obserwacyjna (GO) II/33 została sformowana w ramach 33. Skrzydła Obserwacyjnego (fr. “Escadre”). Ta grupa obejmowała dwie eskadry (fr. “escadron”): eskadrę No. 3 (“Hachette” – “Topór” – dawną SAL 33, przyszłą BELFORT) oraz eskadrę No. 4 („Mouette du Rhin” – “Mewa znad Renu”, przyszłą SAVOIE). Stacjonująca w Nancy w latach 1932-1939, GO II/33 stała się Grupą Rozpoznawczą GR II/33 w roku 1933.

Odznaka współczesnej Escadron de reconnaissance 2/33 Savoie/Escadron de drones 2/33. „Mewa znad Renu” II/33 widoczna na dole.

W 1939 roku 33. Skrzydło Rozpoznawcze zostało rozwiązane, ale GR II/33 wzięła udział w bitwach podczas kampanii francuskiej a następnie, 20 czerwca 1940 roku przeleciała do Francuskiej Afryki Północnej.

SAVOIE nie była zatem jednostką “Wolnych Francuzów”, a jednostką składającą się z personelu lotniczego sił Francji VICHY stacjonujących w Afryce Północnej, która po operacji Torch przyłączyła się do walk po stronie Aliantów.

Zgodnie z tradycją ustanowioną w Siłach Powietrznych Wolnych Francuzów (FAFL) i przyjętą przez francuskie jednostki walczące po stronie Aliantów, GR II/33 przyjęła 3 listopada 1943 roku nazwę od jednej z francuskich prowincji: Savoie (Sabaudia) i została wyposażona w samoloty Hawker Hurricane. W marcu 1944 roku, gdy osiągnęła gotowość operacyjną, była wyposażona w Spitfire Mk.V do rozpoznania wzrokowego (brak wyposażenia foto). Eskadrę przebazowano do Włoch w maju 1944, a 20 sierpnia 1944 roku powróciła do Francji, do Ramatuelle. 23 września 1944 jednostka została przezbrojona na Spitfire Mk.IX (nadal bez aparatów foto) w Dijon.

Pierwsze Mustangi F-6 dotarły 14 stycznia 1945 roku. Wydaje się, że samoloty nie były przypisane poszczególnym pilotom.

44-10889, Mustang F-6C-10NT o oznaczeniu kodowym R7°N jest jednym z nowych samolotów dostarczonych z amerykańskiego składu w Anglii, które piloci Savoie odbierali osobiście. Przetrzymywane na otwartej przestrzeni w angielskim klimacie samoloty były w takim stanie, że mechanicy długo musieli doprowadzać je do stanu używalności.

Od lutego 1945 do końca wojny SAVOIE wykonała wielką liczbę operacji nad Niemcami.

Samoloty F-6 pozostały na wyposażeniu jednostki do 1953 roku.

Zobacz jeszcze:

  • Modele Mustang™ w sklepie Arma Hobby: link

Mustang F-6C 1/72 Expert Set – Zawartość Pudełka

Pułkownik Edward O. McComas – Rozpoznawczy As nad Asy

Website | + posts

Wirtualny redaktor, wydawca gościnnych artykułów w serwisie armahobbynews. Kiedy autorzy bloga zasypiają, w ciszy pracuje nad poprawą jakości materiałów dostępnych na tej na stronie.

This post is also available in: English