Model P.11c trafił już do rąk pierwszych klientów. Na pewno część z was już zaczęła wycinać części z ramki albo szukać miejsca w swoim składziku na pudełko nowej jedenastki w 1/48. Dla tych pierwszych przygotowałem mały poradnik fotograficzny, który pomoże bez problemu przejść przez etap składania kokpitu.
Kokpit P.11c był dosyć skomplikowany. Wewnętrzna rama tworzy konstrukcję która umieszczamy w kadłubie. Dla czytelności ominąłem w tym poradniku blaszki, jednak kilka uwag dotyczących tych dodatkowych elementów umieszczę w opisach.
Zaczynajmy zabawę:
Wszystkie części wyciąłem z ramki
Za pomocą typowych narzędzi modelarskich usunąłem wlewki
Strzałki pokazują gdzie montujemy elementy na zewnątrz prawej ramy
Butlę montujemy w dwóch punktach
Panel z dwoma zegarami mocujmy z małą szczeliną, powyżej jest miejsce przyklejenia następnej części z przełącznikiem
Przełącznik na miejscu
Lewa rama, na zewnątrz mocujemy KM i rozrusznik Vieta
Lewa rama gotowa
Podłoga wymaga podszlifowania tylnej krawędzi żeby zmieściła się część fototrawiona PE13
Punkty mocowania części na lewej burcie
Części na miejscu
Podłoga z wklejonym orczykiem i drążkiem
Podłoga z prawą i lewą ramą. Oznaczone są miejsca łączenia części. Ważne jest żeby spód karabinów (kanałów zasilających amunicją) był dobrze oczyszczony z wlewki, dzięki temu boki zejdą się z podłogą pod kątem prostym
Prawa rama sklejona z podłogą
Od spodu widać gdzie łączą się części
Z lewą ramą doklejoną.
Drugie ujęcie. Warto położyć sklejony moduł na płaskiej powierzchni i zadbać żeby obie ramy były równoległe do płaszczyzny a w rzucie z przodu prostopadłe do krawędzi podłogi.
Miejsca podcięcia zagłówka opisany w erracie (po obu stronach). Najlepiej po podcięciu delikatnie oszlifować krawędzie.
Dobrze jest sprawdzić czy zagłówek pasuje do kadłuba na sucho. Jeżeli wpisuje się w obrys kadłuba za zagłówkiem znaczy, że dobrze wykonaliśmy poprawkę.
Punkty mocowania zagłówka pomiędzy prawą a lewą ramą.
Po włożeniu między ramy, ruchem obrotowym ustawiamy zagłówek pionowo.
O tak
Zagłówek z tyłem ramy tworzy linię prostą
Miejsce mocowania podstawy fotela
Podstawa fotela wklejona na miejsce
Zwróć uwagę na równoległość podłogi i podstawy fotela
Fotel opiera się o swoją podstawę oraz o dolny fragment ramy odlany razem z zagłówkiem
Miejsce mocowania tablicy przyrządów
Gotowy moduł wnętrza kabiny umieszczony w połówce kadłuba.
Kadłub zamknięty
Kilka uwag dodatkowych
Wszystkie elementy warto pomalować przed montażem. Element fototrawiony PE16 należy tylko nasunąć na podstawę fotela, po wklejeniu podstawy między ramy należy część PE16 przesunąć maksymalnie na prawo aż do ramy bocznej. Fotel można również zamocować po sklejeniu i pomalowaniu całego modelu. Pozwoli to wywinąć pasy naramienne na zewnątrz kabiny co było często widoczne na zdjęciach historycznych. Uchwyty dźwigni gazu PE26 i PE27 można pogrubić kroplą CA lub surfacera. Fotel można zwaloryzować dorabiając dwie listwy spinające siedzisko z oparciem. Ambitni modelarze mogą dorobić kilka przewodów tu i ówdzie w kabinie opierając się na zdjęciach oryginału. Wykończenie tablicy przyrządów opisałem w poprzednim wpisie.
Zobacz także:
- Model P.11c Expert Set 1/48 i wiele więcej w sklepie Arma Hobby klik
Filantrop, mąż stanu i mecenas sztuki. Robi wszystko, aby polskie modelarstwo rozwijało się jak najszybciej. Współtwórca marki Arma Hobby. Zaprojektował modele: TS-11 Iskra, PZL P.7a, Fokker E.V, PZL P.11c, Hawker Hurricane, Jak-1b,FM-2 Wildcat, P-51 B/C Mustang i 1/48 Hurricane.
This post is also available in: English