Przedstawiamy pierwsze z czterech malowań samolotów z modelu PZL P.7a Expert Set 1939. Chyba najbardziej oczekiwane malowanie wojenne ppor. Erwina Kawnika ze 123 Eskadry Myśliwskiej, walczącej w składzie Brygady Pościgowej w obronie Warszawy. Zobacz zdjęcia i przeczytaj historię samoloty i jego pilota!

Arma Hobby - PZLP.7a ppor Erwina Kawnika

PZL P.7a, 123. Eskadra Myśliwska z Krakowa. Samolot ppor. Erwina Kawnika.

Zwycięstwo nad Heinklami

Tuż przed wybuchem wojny 123. Eskadra przydzielona została do IV/1 Dywizjonu Myśliwskiego Brygady Pościgowej i od 1 września wraz z Eskadrami 113. i 114. (wyposażonymi w P.11) operowała z podwarszawskiego lotniska Poniatów. Zastępca dowódcy Eskadry ppor. Erwin Kawnik za sterami „białej 5” wziął udział już w pierwszej walce Dywizjonu. Przed godz. 9. poderwane zostały obie formacje latające na PZL P.11 oraz – by wypróbować realne możliwości przestarzałych już PZL P.7a – trzysamolotowy klucz z Eskadry 123. w składzie: ppor. Erwin Kawnik, ppor. Jerzy Czerniak, kpr. Stanisław Widlarz. Myśliwcy wzięli udział w chaotycznej walce w okolicach Modlina z formacją Heinkli 111 H  z 5.(K)/LG1 uczestnicząc w pewnym zestrzeleniu zespołowym jednego (L1+KN) i uszkodzeniu drugiego bombowca (L1+HN), który rozbił się doszczętnie po lądowaniu bez podwozia na macierzystym lotnisku.

Kawnik i Heinkel He-111
Walka ppor Kawnika z He-111, 1 września 1939. Box art Marcina Góreckiego.

Ostatnia walka „białej 5”

Po południu tego samego dnia ppor. Kawnik wykazał się bohaterstwem i wielkimi umiejętnościami, gdy w walce z Messerschmittami Bf 110 z 2.(Z)/LG1, mimo odstrzelenia obu drążków poruszających lotkami kontynuował walkę, sterując tylko orczykiem i sterem wysokości, dopóki poważniejsze uszkodzenia nie zmusiły go do awaryjnego ale bezpiecznego lądowania. Uszkodzony samolot został ewakuowany do naprawy na Okęcie, gdzie 8 września zdobyli go Niemcy.

PZL P.7a Okęcie
Samolot ppor Kawnika na lotnisku Okęcie, wrzesień 1939. Samolot był obiektem dużego zainteresowania żołnierzy niemieckich. Zdjęcie z kolekcji dr Tomasza Kopańskiego.

Dalsze losy ppor. Kawnika

Od 2 września, po śmierci kpt. Mieczysława Olszewskiego, ppor. Erwin Kawnik objął dowództwo 123. Eskadry. W kampanii francuskiej wiosną 1940 r. zestrzelił jeszcze dwa niemieckie samoloty: Ju 88 i Do 17. Po upadku Francji trafił, jak wielu innych polskich pilotów, do Wielkiej Brytanii, gdzie latał w 308. „krakowskim” dywizjonie. Zginął w locie bojowym na Spitfire 2 lipca 1941 r.

Zbliżenie kabiny, dobrze widoczne godło eskadry in nr taktyczny. Zdjęcie z kolekcji dr Tomasza Kopańskiego

Niemieckie „pamiątki z Okęcia”

Stojący pod hangarem na Okęciu PZL P.7a Erwina Kawnika jest jednym z najlepiej obfotografowanych polskich myśliwców. Lekko tylko uszkodzony samolot wzbudzał wielkie zainteresowanie niemieckich żołnierzy, którzy chętnie robili sobie z nim zdjęcia. Widzimy na nich, co rzadkie, wszystkie numery jakimi był oznaczony: czerwony wojskowy numer 6.85 na lewym boku, biała „5” po obu stronach kadłuba, będąca taktycznym numerem samolotu w eskadrze, oraz czarny numer podskrzydłowy 281 K właściwy dla krakowskiego 2 Pułku Lotniczego. Na zdjęciach doskonale widać także rozmieszczenie szachownic (z białymi polami na dolnych powierzchniach skrzydeł) oraz godła Eskadry.


Inne ujęcie samolotu, widoczne numery kodowe na spodzie skrzydła. Zdjęcie z kolekcji dr Tomasza Kopańskiego

Pasy na samolotach 123. Eskadry

Charakterystyczne dla 123. Eskadry Myśliwskiej były wprowadzone już niedługo po jej powstaniu taktyczne oznaczenia w postaci pasów na kadłubie i skrzydłach. Najstarszym ich przykładem jest zdjęcie z warszawskiej koncentracji myśliwców latem 1936 r. przedstawiające „białą 1” nr 6.110 – samolot dowódcy Eskadry, oznaczony pojedynczym skośnym pasem na kadłubie i „strzałą” na skrzydle, najprawdopodobniej w kolorze niebieskim.

krakowski P.7a

Samoloty P.7a podczas zlotu Mysliwców na lotnisku mokotowskim w Warszawie, lato 1936. Widoczne oznaczenia dowódcy 123 Eskadry, „1” nr 6.110.

Krakowski PZL P.7a ze 123 EM

PZL P.7a dowódcy 123 EM , kpt. pil. Mieczysława Wiórkiewicza, 1935-1936. Oznaczenia tego samolotu są dostępne w modelu 70006 PZL P.7a Expert Set.

Samolot Erwina Kawnika ma nieco inne oznaczenia: skośny pas na kadłubie jest podwójny (choć zapewne także niebieski), a na skrzydłach namalowano proste pasy. Podobnie jak „5” oznaczone były PZL P.7a z numerami „3” i „9”, przy czym pasy mogły być w ich przypadkach w innych kolorach : „3” ma pasy jasne (jak „5”), choć na jednym zdjęciu (może wykonanym z filtrem?) wydają się wyraźnie ciemniejsze (może były żółte?), natomiast „9”, której wrakowi kilka zdjęć Niemcy zrobili na lotnisku w Krakowie ma pasy zdecydowanie ciemne (czerwone?). Co ciekawe, na zdjęciach „białej 1” wykonanych we wrześniu 1939 pasów już nie ma, i nie ma nawet śladu po ich zamalowaniu (ślady zamalowanego godła eskadry i numeru „1” są bardzo wyraźne).

PZL P.7a dowódcy 123 EM, 1939

PZL P.7a dowódcy 123 Eskadry Mysliwskiej w 1939 roku, kpt. pil. Mieczysława Olszewskiego. Oznaczenia do tego samolotu załączono w modelu 70005 PZL P.7a Deluxe Set.

Nie wiemy, co oznaczały te znaki, ale możemy domyślać się, że związane były z funkcjami w eskadrze – Kawnik np. był zastępcą dowódcy, co może tłumaczyć dlaczego miał dodatkowy pas w tym samym kolorze co dowódca, gdy inni funkcyjni (dowódcy kluczy?) mogli mieć takie same pasy w innych kolorach. Podobne pasy na kadłubie (ale nie na skrzydłach) ma PZL P.11c ze 121. Eskadry w zbiorach krakowskiego Muzeum Lotnictwa Polskiego.

krakowska P.11c

PZL P.11c ze 121 Eskadry, Muzeum Lotnictwa Polskiego, Kraków. Zdjęcie Alan Wilson CC BY-SA 2.0


70007 P.7a Expert SetReklama

Zobacz ten i inne modele PZL w sklepie Arma Hobby

This post is also available in: English