Modele Hurricane są wciąż gorącym tematem dla modelarzy na całym świecie. Różnorodność malowania i oznakowania tych maszyn inspiruje do zbudowania więcej niż jednego modelu. Roy Kinsella zbudował dwa Hurricane Mk I w irlandzkich barwach. Przeczytaj artykuł z notatkami na temat historii i oznaczeń samolotów oraz komentuj zdjęcia modeli już teraz!

Irish Air Corps Hurricane Mk.I nr 105, zbudowany z 1/72 Arma Hobby 70020 Hurricane Mk.I

Samolot zmontowano w wytwórni Hawker i dostarczono do RAF jako V7540 w 1940 roku. Służył w następujących dywizjonach RAF podczas II wojny światowej: 605 (latał na nim w listopadzie 1940 por. pil. Czesław Gauze), 501, 286, 182, 10 Grupy Myśliwskiej, Jednostka szkolenia operacyjnego Army Air Corps 55 OTU. Służba w RAF zakończyła się w 1943 r. Następnie został odebrany przez pilotów IAC i przeleciał z Wielkiej Brytanii do neutralnej Irlandii. Wszedł do służby w maju 1943 r. Z dywizjonem nr 1 został niemal natychmiast przeniesiony na lotnisko Rineanna (dziś lotnisko Shannon) na zachodnim wybrzeżu Irlandii. Pod koniec II wojny światowej samolot wraca do Dublina i zostaje wycofany ze służby w 1946 roku. Wszystkie pozostałe Hurricane w służbie IAC zostały zastąpione przez Supermarine Seafire LF.III w 1947 roku.

OZNAKOWANIA: Przy dostawie do Irish Air Corps w 1943 r. Ta niewielka partia Hurricane pozostała w malowaniu RAF. Jednak prawdopodobne jest, że większość płatowca została przemalowana jaśniejszymi odcieniami szarości podobnymi do koloru RAF Grey z tego okresu. Mogło to zostać zrobione przed wyjazdem z Wielkiej Brytanii lub po przyjeździe do Irlandii. Nowe zielone i pomarańczowe okrągłe znaki IAC zostały namalowane nad oznaczeniami RAF-u na górnych skrzydłach, a pod skrzydłami irlandzki trójkolorowy zestaw pasów: zielony, biały i pomarańczowy pokrył poprzednie oznaczenia RAF. Każda strona kadłuba otrzymała również irlandzkie koła, a w tym przypadku kod „105”. Przedni kadłub i górne części skrzydeł w tym konkretnym Huraganie wydają się zachowywać oryginalny Ciemnozielony RAF, ale tył samolotu ma jaśniejszy odcień zastosowanej nowszej zieleni, prawdopodobnie w celu zakrycia poprzednich oznaczeń RAF w całości. Próbowano odtworzyć tę barwę tutaj w tym modelu.

Roy malował ten model następującymi farbami Hataka:

  • SZARY RAF – HATAKA A032 Ocean Grey
  • RAF ZIELONY – HATAKA A016 Dark Green
  • RAF spód – SZARY – A034 Sea Grey Medium
  • IAC CIEMNY ZIELONY: 6 części A016 Dark Green i 5 części A202 Dark Slate Grey
  • IAC LIGHT GREEN: A202 Dark Slate Grey
  • IAC LIGHT GREY: 1: 1 A032 Ocean Grey / Insignia White
  • Spód IAC SZARY: 3 części A034 Medium Grey i 1 część A192 Basalt Grey

Hurricane Mk IIc Expert Set – Galeria – Sławek Kusz

Podczas całego procesu malowania stosowano różne lakiery metalowe i powłoki wykończeniowe Alclad II. Kalkomanie zostały wyprodukowane przez Max Decals.

… Arma Hobby wyprodukowała ten zestaw w niewiarygodnie wysokim standardzie. Plastikowe wypraski są bardzo dokładne i bez nadlewków, nie wymagały czyszczenia żadnych części.
Montaż zestawu był prosty, a części miały wspaniałe dopasowanie. Ten zestaw jest niesamowicie zaprojektowany, a szczegóły powierzchni są przepyszne. Szczególnie podoba mi się opcjonalne otwarta lub zamknięta kabina w tym zestawie.
Fototrawionki to dodatkowy bonus, ale po zbudowaniu drugiej repliki bez nich byłem równie zadowolony z rezultatów. Firma Arma Hobby postawiła poprzeczkę na wysokim poziomie, jeśli chodzi o dokładność i projekt w tym Hurricane Mk.I. To bardzo łatwy i dający dużo satysfakcji podczas budowy model i bardzo go polecam każdemu, kto interesuje się tym samolotem.
Po zbudowaniu tych dwóch zestawów nie mogę się doczekać, aby zbudować więcej ich produktów w przyszłości …

Recenzje Hurricane Mk I z Arma Hobby

Irish Air Corps Hurricane Mk.I nr 110, zbudowany z zestawu 1/72 Arma Hobby 70019 Hurricane Mk.I Expert Set!

Ten Hurricane został zbudowany w kanadyjskiej wytwórni Canadian Car Foundry w latach 1940–1941. Został wysłany do Wielkiej Brytanii i wszedł do służby z RAF, służąc przez większość swojej kariery w 56 Operational Training Unit (56 OTU). W 1944 roku został przeniesiony do Newtownards, Co.Down, w Irlandii Północnej i służył w „Station Flight”, zanim został wycofany z służby w RAF. 21 lutego 1944 r. Samolot został dostarczony do Baldonnel w Irlandii i wszedł do służby w 1. dywizjonie myśliwskim. Służył w latach 1944 i 1945 na obrzeżach Dublina, patrolując wschodnie wybrzeże i Morze Irlandzkie. W listopadzie 1945 r. lądował awaryjnie w Co.Wexford i została wycofana ze służby.

OZNAKOWANIA: Po dostarczeniu do Irish Air Corps w 1944 r. samolot jest sfotografowany po przemalowaniu w barwach IAC, ale ma też duże powierzchnie w zachowanym kamuflażu RAF.

W tym przypadku oznaczenia RAF i oznaczenia kodowe wydawały się szybko zamalowane. Na  kadłubie widzimy, gdzie znajdował się poprzedni okrąg RAF, ale teraz jest on pomalowany ciemniejszą zielenią niż reszta kadłuba. Wzdłuż każdej strony kadłuba widzimy mniejszy niż standardowy okrąg IAC, być może zamiast szablonu Hurricane zastosowano irlandzki szablon Hawker Hind.

Kod „110” jest namalowany za oznaczeniami przynależności państwowej na kadłubie. Wydaje się też,  że spod farby ​​prześwituje pas szybkiej identyfikacji RAF w kolorze Sky na końcu kadłuba. Również niebieski, biały i czerwony RAF zdaje się prześwitywać przez farbę na tym płatowcu. Większe zielone i pomarańczowe oznaczenia IAC wydają się być pomalowane nad oznaczeniami RAF  na górnych skrzydłach, a pod skrzydłami irlandzki trójkolorowy pas -zielony, biały i pomarańczowy pokrywają dawne oznaczenia RAF-u.

Fiński Hurricane Mk I – galeria – Libor Jekl

Przedni kamuflaż kadłuba wydaje się zachowywać oryginalną zieloną i szarą farbę RAF i jest bardzo mocno zużyty. Jednak tylna połowa kadłuba tuż za obszarem kokpitu, idąc wzdłuż ogona, została odmalowana świeżą farbą. Zarówno zielona, ​​jak i szara farba tutaj są znacznie jaśniejsze w odcieniu niż kolory RAF na przodzie samolotu.

Być może samolot został przemalowany szybko w Wielkiej Brytanii przed odbiorem lub bardziej prawdopodobnie tuż po przylocie do Dublina w Irlandii. W rezultacie ten samolot wydaje się być miejscami nowy i miejscami stary. Roy próbował powtórzyć to wykończenie w modelu.

Roy malował ten model następującymi farbami Hataka;

  • SZARY RAF – Ocean Grey A032
  • RAF ZIELONY – A016 Dark Green
  • RAF spód – SZARY – A034 Sea Grey Medium
  • IAC ZIELONY – 2 części A016 Dark Green i 1 część A202 Dark Slate Grey
  • IAC LIGHT GREY – 1: 1 A032 Ocean Grey / Insignia White
  • Spód IAC SZARY – 3 części A034 Sea Grey Medium i 1 część A192 Basalt Grey

Podczas całego procesu malowania stosowano różne lakiery metalowe i powłoki wykończeniowe Alclad II. Kalkomanie zostały wyprodukowane przez Max Decals.

Mogą Cię zainteresować:

This post is also available in: enEnglish