Przedstawiamy osiem malowań z zestawu PZL P.7a Deluxe set. Cztery z nich pochodzą z okresu wojny, a cztery z okresu przedwojennego. Każde zostało opatrzone komentarzem przedstawiającym tło historyczne. Zobacz je wszystkie i podziel się swoja opinią.

Wybór malowań PZL P.7a

Wybranie malowań i podzielenie ich między cztery zestawy modelu PZL P.7a nie było łatwe. Chcieliśmy dobrać je tak, aby w każdym pudełku były ciekawe i dobrze udokumentowane wersje malowania i oznakowania.

Korzystaliśmy z dostępnej dokumentacji, w pierwszej kolejności ufając zdjęciom. Nie wszystko udało się ustalić, np w przypadku większości samolotów nieznane są numery pod skrzydłowe. W kalkomanii zawsze daliśmy prawidłową literę pułku, a numery podskrzydłowe tylko jeżeli są znane.

Zobacz zasady malowania PZL P.7a

Cytowane publikacje

  • AJP2 – Monografie Lotnicze 73, „PZL P.7a cz.2”, Tomasz J. Kopański, AJ Press 2001
  • MMP – „Polish Fighters Colours 1939-1947 vol. 1” – rozdział „PZL P.7a”, Tomasz J. Kopański i Artur Juszczak, MMP 2016
  • MR – Mini Replika 78, „PZL P.7a – Malowanie i oznakowanie”, Krzysztof Sikora
  • PW – Polish Wings 3, „PWS-10, Avia BH-33, PZL P.7a”, Bartłomiej Belcarz i Tomasz J. Kopański,Stratus 2009
  • PKL – „Polskie Konstrukcje Lotnicze Tom IV cz. 3 w Rumunii 1933 – 1946”, Dan Antoniu, Stratus 2014

Sylwetki barwne PZL P.7a

„3” – samolot o numerze seryjnym 6.30 ze 123. Eskadry Myśliwskiej z Krakowa. Oznaczenia podskrzydłowe nieznane. W 1939 r. Eskadra weszła w skład Brygady Pościgowej, operowała z lotniska Poniatów. 1 września maszyna brała udział w obronie Warszawy przed niemieckimi nalotami. W popołudniowej walce z Messerschmittami w okolicach Białołęki poległ na nim dowódca Eskadry, kpt. pil. Mieczysław Olszewski .

Zdjęcia i profil barwny w MMP str 42

PZL P.7a 162 EM

„5” – samolot o numerze seryjnym 6.125 ze 162. Eskadry Myśliwskiej ze Lwowa. Oznaczenia podskrzydłowe nieznane. Po mobilizacji w sierpniu 1939 r. Eskadrę przydzielono do Armii Łódź i przebazowano na lotnisko Widzew. Maszyna została uszkodzona w walce i nocą 6 września była transportowana do naprawy na holu za ciężarówką, gdy dostała się w zasadzkę niemieckich dywersantów. Znane zdjęcie porzuconego kadłuba obok uszkodzonej ciężarówki stanowi świetną inspirację do wykonania dioramy.

Zdjęcia i profil barwny w MMP str 44

PZL P.7a Rumuński

„13” – samolot 6.112 ze 123 Eskadry Myśliwskiej walczącej w ramach Brygady Pościgowej, na którym kpr. pil. Eugeniusz Nowakiewicz przeleciał po 17 września 1939 r. do Rumunii. Po zamalowaniu polskich znaków używany przez Rumunów intensywnie jako maszyna treningowa w Scoala de Perfectionare (Szkoła Doskonalenia) aż do wypadku, jakiemu uległ 9 marca 1943 r. Prezentowane malowanie pochodzi z listopada 1940 r.

Zdjęcia w PKL str 22-23

PZL P.7a Luftwaffe

Maszyna o nieznanym numerze zdobyta przez Niemców wraz z wieloma innymi na dęblińskim węźle lotnisk szkolnych. Samolot został wyremontowany i przemalowany. Był używany przez Luftwaffe do treningu w Dęblinie. Znane są zdjęcia dwóch wariantów malowania kołpaka śmigła: na biało oraz w kolorze reszty samolotu.

Zdjęcia i profil barwny w PW str 56

PZL P.7a 132 EM

„9” – samolot ze 132. poznańskiej Eskadry Myśliwskiej. Numer seryjny i oznaczenia podskrzydłowe nieznane. Malowanie z połowy lat ’30 białą farbą zmywalną na czas manewrów.

Zdjęcia i profil barwny w PW str 49

PZL P.7a Pamuła Toruń

„31” – samolot z biało-czerwonymi pasami na skrzydłach i usterzeniu, oznaczeniami dowódcy toruńskiego III /4 Dywizjonu Myśliwskiego kpt. pil. Leopolda Pamuły i godłem 141. Eskadry Myśliwskiej, którą Pamuła dowodził przed awansem na dowódcę Dywizjonu. Oznaczenia podskrzydłowe T 31. Toruń, połowa lat ’30. Być może ten sam samolot jest na znanych zdjęciach z manewrów – w fantazyjnym malowaniu tymczasowym w białe zygzaki.

Zdjęcie w AJP2 str 12, zobacz też inne maszyny z pułku  AJP2 str16-17 i sylwetki barwne PW str 45

PZL P.7a 122 EM

„7” – samolot ze 122. Eskadry Myśliwskiej, Kraków. Malowanie z okresu 1933-36. Na maszynie tej kpr. pil. Karol Pniak brał udział w efektownej sesji zdjęciowej w locie oraz w wielu pokazach lotniczych. Pniak, wraz z Jerzym Bajanem i Stanisławem Mackiem stanowili wówczas czołówkę polskich i światowych pilotów akrobacyjnych.

Zdjęcia i profil barwny w PW str 40

PZL P.7a 111 EM

„9” – samolot z Kościuszkowskiej 111. Eskadry Myśliwskiej o numerze seryjnym 6.60, numer podskrzydłowy nieznany. Warszawa, malowanie z okresu 1933-35. Eskadra Kościuszkowska była jedną z pierwszych przezbrojonych na PZL P.7a. Samolot został w 1935 r. uszkodzony w wyniku awarii silnika po starcie, po remoncie używany jako maszyna szkolna, najpierw w Grudziądzu, następnie w 1939 r. trafił do Wyższej Szkoły Pilotażu w Ułężu – mógł być tam użyty w walkach w ramach improwizowanej eskadry instruktorskiej.

Zdjęcia i profil barwny w MMP str 48, dyskusja o stateczniku w MR str 26

 

Zupełnie nowy model samolotu PZL P.7a z plastiku w skali 1/72

This post is also available in: enEnglish