Hurricane Mk I R4175 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych samolotów, jakie służyły w 303 Dywizjonie. Dla modelarzy to nie tylko kolejny Hurricane, ale maszyna o wyjątkowej historii — jeden z samolotów, na których latał słynny as Bitwy o Anglię, sierżant Josef František. Z pozoru zwykły egzemplarz produkcji Glostera, a jednak to właśnie na nim powstały jedne z najbardziej spektakularnych zwycięstw tego pilota. Przeczytaj materiał opisujący sam samolot: jego pochodzenie, malowanie, działanie operacyjne oraz komplet lotów i zestrzeleń Františka udokumentowanych przez RAF.

Pełną historię samego pilota można znaleźć w artykule Dominika Sędziaka:

Sierżant František – najlepszy z Niewielu

Hawker Hurricane Mk I R4175

303 Dywizjon Myśliwski, sierpień–październik 1940

Pochodzenie i przydział

Hurricane Mk I R4175 został wyprodukowany przez Gloster Aircraft Company w ramach jednej z serii kontraktu 19773/39/C.23a, obejmującej numery R4171–R4200.

– 26 lipca 1940 – dostarczony do 27 Maintenance Unit

– 8 sierpnia 1940 – przydzielony do Dywizjonu 303 w Northolt.

Egzemplarz wyposażony był w śmigło Rotol z kołpakem od Spitfire – typowym dla Hurricane’ów Glostera z tego okresu.

Hurricane RF-R

Hurricane Mk I R4175/RF-F, zdjęcie z 5 września 1940 r. Dobrze widać inny odcień kolorów znaków rozpoznawczych, świadczący o zastosowaniu przedwojennych farb zgodnie z praktyka wytwórni Glostera. Zdjęcie z kolekcji Wojtka Matusiaka.

Malowanie i oznakowanie

Kamuflaż Temperate Land Scheme RAF: plamy Dark Earth + Dark Green, spód Sky Type S.

Kokardy RAF (kadłub i górne skrzydła) w przedwojennych kolorach używanych jeszcze wtedy przez Glostera: bardziej niebieski, jasniejszy czerwony.

Fin flash symetryczny, trzy pasy o równej szerokości – również w przedwojennej palecie.

Spód skrzydeł: w momencie dostawy bez kokard RAF (sprzed 11 sierpnia 1940 r.). Kokardy podskrzydłowe malowane w jednostce po 18 sierpnia, w standardowych barwach RAF. Na zdjęciach samolotu widać wyraźny kontrast między domalowanymi znakami na spodzie skrzydeł i fabrycznie naniesionych na pozostałych powierzchniach.

Samolot nie mial namalowanej biało-czerwonej szachownicy, tak jak inne samoloty Dywizjonu 303 w tym okresie. Godło Dywizjonu, odziedziczone po Eskadrze Kościuszkowskiej namalowano dopiero podczas służby bojowej we wrześniu 1940 r.

Frantisek RF-R 5 września

Kolejnie zdjęcie samolotu Františka wykonane 5 września 1940 r. Widać jasne kolory kokardy na skrzydle i brak godła dywizjonu. Zdjęcie z kolekcji Wojtka Matusiaka

Sierżant Josef František – loty operacyjne na Hurricane R4175

Sierżant Josef František wykonywał loty operacyjne na kilku samolotach,najwięcej sukcesów osiągnął na R4175/RF-R

Data Czas Rejon Typ misji
31.08.1940 17.50–18.55 Biggin Hill Scramble
01.09.1940 14.10–15.20 Northolt area Patrol
03.09.1940 14.45–16.10 Maidstone–Dover Patrol
04.09.1940 09.20–10.15 Patrol Patrol
05.09.1940 14.40–15.40 Gillingham–Thames Estuary Patrol
06.09.1940 08.40–09.30 West Kent Patrol
18.09.1940 09.50–10.35 Biggin Hill Patrol
26.09.1940 14.25–15.00 Northolt Patrol
26.09.1940 16.05–17.05 Portsmouth Patrol
26.09.1940 18.00–18.20 Patrol
27.09.1940 11.15–11.30 Horsham Patrol
28.09.1940 13.15–14.40 Patrol
02.10.1940 09.00–10.05 Patrol
07.10.1940 13.20–14.30 Kenley–Brooklands Patrol
07.10.1940 15.35–16.35 Patrol
08.10.1940 09.05–09.40 Patrol

Zbliżenie RF-R

Zbliżenie Hurricane R4175/RF-R, dobrze widoczna różnica kolorów fin-flash na stateczniku i kokardy pod skrzydłem, oraz slady eksploatacji na powierzchni samolotu. Zdjęcie z kolekcji Wojtka Matusiaka.

Zestrzelenia Josef Františka uzyskane na Hurricane R4175

Data Czas Cel Rejon
05.09.1940 15.05 1 Ju 88 Thames Estuary
05.09.1940 15.05 1 Bf 109 Thames Estuary
06.09.1940 09.00 1 Bf 109 Sevenoaks
26.09.1940 16.30 2 He 111 English Channel
27.09.1940 09.20 1 He 111 Horsham
27.09.1940 09.20 1 Bf 110 Gatwick

Hurricane RF-R i RF-M

Zdjęcie dwóch ważnych dla Františka samolotów  Hurricane Mk I. W tle V7235/RF-M, na którym 8 sierpnia 1940 r. lądował bez wyciągniętego podwozia oraz na pierwszym planie R4175/RF-R na którym uzyskał dziewięć zestrzeleń.  Warto zwrócić uwagę na kolor oznaczeń fin-flash na stateczniku w porównaniu do kokard na spodzie skrzydła. RF-R ma wyraźnie inne kolory fin-flash, jaśniejsze odcienie malowane w wytwórni Gloster. Kokardy zaś jak fin-flash RF-M – w ciemniejszym, standardowym odcieniu. Zdjęcie z kolekcji Wojtka Matusiaka.

Utrata samolotu

8 października 1940 r. – katastrofa podczas powrotu z patrolu, rejon Ewell, Surrey. Stan wraku: CE – Complete Wreck.

Literatura

Zobacz jeszcze:

 

👉 Obejrzyj w sklepie model Hurricane Mk I: link

Hawker Hurricane P3090 – od myśliwca Bitwy o Anglię do służby w Fleet Air Arm

Trzy Hurricane’y z premierowego pudełka 1/48… a malowania są cztery!

 

Website |  + posts

Modelarz, który ma szczęście pracować w swoim hobby. Na co dzień osoba szara i niepozorna. Ożywia się dyskutując o modelarstwie, teoriach spiskowych, Wielkim Księstwie Litewskim i marketingu internetowym. Współwłaściciel Arma Hobby. Skleja figurki, samoloty i broń pancerną, głównie polonika i lotnictwo morskie.

This post is also available in: English