Hurricane Mk I R4175 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych samolotów, jakie służyły w 303 Dywizjonie. Dla modelarzy to nie tylko kolejny Hurricane, ale maszyna o wyjątkowej historii — jeden z samolotów, na których latał słynny as Bitwy o Anglię, sierżant Josef František. Z pozoru zwykły egzemplarz produkcji Glostera, a jednak to właśnie na nim powstały jedne z najbardziej spektakularnych zwycięstw tego pilota. Przeczytaj materiał opisujący sam samolot: jego pochodzenie, malowanie, działanie operacyjne oraz komplet lotów i zestrzeleń Františka udokumentowanych przez RAF.
Pełną historię samego pilota można znaleźć w artykule Dominika Sędziaka:
Hawker Hurricane Mk I R4175
303 Dywizjon Myśliwski, sierpień–październik 1940
Pochodzenie i przydział
Hurricane Mk I R4175 został wyprodukowany przez Gloster Aircraft Company w ramach jednej z serii kontraktu 19773/39/C.23a, obejmującej numery R4171–R4200.
– 26 lipca 1940 – dostarczony do 27 Maintenance Unit
– 8 sierpnia 1940 – przydzielony do Dywizjonu 303 w Northolt.
Egzemplarz wyposażony był w śmigło Rotol z kołpakem od Spitfire – typowym dla Hurricane’ów Glostera z tego okresu.
Hurricane Mk I R4175/RF-F, zdjęcie z 5 września 1940 r. Dobrze widać inny odcień kolorów znaków rozpoznawczych, świadczący o zastosowaniu przedwojennych farb zgodnie z praktyka wytwórni Glostera. Zdjęcie z kolekcji Wojtka Matusiaka.
Malowanie i oznakowanie
Kamuflaż Temperate Land Scheme RAF: plamy Dark Earth + Dark Green, spód Sky Type S.
Kokardy RAF (kadłub i górne skrzydła) w przedwojennych kolorach używanych jeszcze wtedy przez Glostera: bardziej niebieski, jasniejszy czerwony.
Fin flash symetryczny, trzy pasy o równej szerokości – również w przedwojennej palecie.
Spód skrzydeł: w momencie dostawy bez kokard RAF (sprzed 11 sierpnia 1940 r.). Kokardy podskrzydłowe malowane w jednostce po 18 sierpnia, w standardowych barwach RAF. Na zdjęciach samolotu widać wyraźny kontrast między domalowanymi znakami na spodzie skrzydeł i fabrycznie naniesionych na pozostałych powierzchniach.
Samolot nie mial namalowanej biało-czerwonej szachownicy, tak jak inne samoloty Dywizjonu 303 w tym okresie. Godło Dywizjonu, odziedziczone po Eskadrze Kościuszkowskiej namalowano dopiero podczas służby bojowej we wrześniu 1940 r.
Kolejnie zdjęcie samolotu Františka wykonane 5 września 1940 r. Widać jasne kolory kokardy na skrzydle i brak godła dywizjonu. Zdjęcie z kolekcji Wojtka Matusiaka
Sierżant Josef František – loty operacyjne na Hurricane R4175
Sierżant Josef František wykonywał loty operacyjne na kilku samolotach,najwięcej sukcesów osiągnął na R4175/RF-R
| Data | Czas | Rejon | Typ misji |
|---|---|---|---|
| 31.08.1940 | 17.50–18.55 | Biggin Hill | Scramble |
| 01.09.1940 | 14.10–15.20 | Northolt area | Patrol |
| 03.09.1940 | 14.45–16.10 | Maidstone–Dover | Patrol |
| 04.09.1940 | 09.20–10.15 | Patrol | Patrol |
| 05.09.1940 | 14.40–15.40 | Gillingham–Thames Estuary | Patrol |
| 06.09.1940 | 08.40–09.30 | West Kent | Patrol |
| 18.09.1940 | 09.50–10.35 | Biggin Hill | Patrol |
| 26.09.1940 | 14.25–15.00 | Northolt | Patrol |
| 26.09.1940 | 16.05–17.05 | Portsmouth | Patrol |
| 26.09.1940 | 18.00–18.20 | — | Patrol |
| 27.09.1940 | 11.15–11.30 | Horsham | Patrol |
| 28.09.1940 | 13.15–14.40 | — | Patrol |
| 02.10.1940 | 09.00–10.05 | — | Patrol |
| 07.10.1940 | 13.20–14.30 | Kenley–Brooklands | Patrol |
| 07.10.1940 | 15.35–16.35 | — | Patrol |
| 08.10.1940 | 09.05–09.40 | — | Patrol |
Zbliżenie Hurricane R4175/RF-R, dobrze widoczna różnica kolorów fin-flash na stateczniku i kokardy pod skrzydłem, oraz slady eksploatacji na powierzchni samolotu. Zdjęcie z kolekcji Wojtka Matusiaka.
Zestrzelenia Josef Františka uzyskane na Hurricane R4175
| Data | Czas | Cel | Rejon |
|---|---|---|---|
| 05.09.1940 | 15.05 | 1 Ju 88 | Thames Estuary |
| 05.09.1940 | 15.05 | 1 Bf 109 | Thames Estuary |
| 06.09.1940 | 09.00 | 1 Bf 109 | Sevenoaks |
| 26.09.1940 | 16.30 | 2 He 111 | English Channel |
| 27.09.1940 | 09.20 | 1 He 111 | Horsham |
| 27.09.1940 | 09.20 | 1 Bf 110 | Gatwick |
Zdjęcie dwóch ważnych dla Františka samolotów Hurricane Mk I. W tle V7235/RF-M, na którym 8 sierpnia 1940 r. lądował bez wyciągniętego podwozia oraz na pierwszym planie R4175/RF-R na którym uzyskał dziewięć zestrzeleń. Warto zwrócić uwagę na kolor oznaczeń fin-flash na stateczniku w porównaniu do kokard na spodzie skrzydła. RF-R ma wyraźnie inne kolory fin-flash, jaśniejsze odcienie malowane w wytwórni Gloster. Kokardy zaś jak fin-flash RF-M – w ciemniejszym, standardowym odcieniu. Zdjęcie z kolekcji Wojtka Matusiaka.
Utrata samolotu
8 października 1940 r. – katastrofa podczas powrotu z patrolu, rejon Ewell, Surrey. Stan wraku: CE – Complete Wreck.
Literatura
- Jiri Rajlich, Hurricane Ace Josef Frantisek , Mushroom Model Publications 2010, ISBN 978-8389450715
- Hurricane Sierżant František – najlepszy z Niewielu
Zobacz jeszcze:
👉 Obejrzyj w sklepie model Hurricane Mk I: link
Hawker Hurricane P3090 – od myśliwca Bitwy o Anglię do służby w Fleet Air Arm
Trzy Hurricane’y z premierowego pudełka 1/48… a malowania są cztery!
Modelarz, który ma szczęście pracować w swoim hobby. Na co dzień osoba szara i niepozorna. Ożywia się dyskutując o modelarstwie, teoriach spiskowych, Wielkim Księstwie Litewskim i marketingu internetowym. Współwłaściciel Arma Hobby. Skleja figurki, samoloty i broń pancerną, głównie polonika i lotnictwo morskie.
This post is also available in:
English







