Nowy model Hurricane Mk I w skali 1/48 to zupełnie nowa odsłona naszego bestsellerowego Hurricane’a Mk IIb/c. Stworzyliśmy go od podstaw, by wiernie oddać różnice konstrukcyjne pomiędzy wersjami — od krótszego kadłuba po nowe skrzydła i detale z epoki Bitwy o Anglię.

Przedstawiamy projekt nowego modelu Hawker Hurricane Mk I w skali 1/48. Nasz bestsellerowy model wersji Mk IIb/c został przebudowany do Hurricane Mk I w wersji z Bitwy o Anglię poprzez dodanie dwóch nowych ramek – z kadłubem, skrzydłami i detalami charakterystycznymi dla wcześniejszej wersji samolotu.

Samolot Hurricane Mk I

Hawker Hurricane Mk I był jednym z najważniejszych samolotów myśliwskich początku II wojny światowej i pierwszym nowoczesnym myśliwcem RAF wyposażonym w chowane podwozie oraz zamkniętą kabinę. Choć jego konstrukcja była w dużej mierze tradycyjna — oparta na kratownicowym kadłubie z rur stalowych pokrytych płótnem — wyróżniała się solidnością, prostotą i łatwością produkcji.

Wczesne egzemplarze posiadały skrzydła kryte płótnem oraz dwułopatowe, drewniane śmigło o stałym skoku. W kolejnych seriach wprowadzono liczne ulepszenia: metalowe skrzydła, trójłopatowe śmigła o zmiennym skoku (typy de Havilland i Rotol) oraz drobne modyfikacje wyposażenia, m.in. dodatkowy panel inspekcyjny po prawej stronie kadłuba.

Hurricane Mk I „metal wing” 1/48 – pierwsze wtryski!

Hurricane Mk I napędzany był silnikiem Rolls-Royce Merlin I, II lub III, o mocy 1 030–1 300 KM, co pozwalało osiągać prędkość ponad 500 km/h. Był prostszy i tańszy w budowie niż Spitfire, a dzięki łatwości serwisowania umożliwił szybkie uzupełnianie strat bojowych. To właśnie Hurricane, a nie Spitfire, zestrzelił większość bombowców Luftwaffe podczas Bitwy o Anglię, stanowiąc trzon brytyjskiej obrony powietrznej.

Po 1940 roku samolot został zastąpiony przez Hurricane Mk II z silnikiem Merlin XX i dłuższym kadłubem, a wcześniejsze maszyny skierowano do zadań myśliwsko-bombowych, obrony wybrzeża i szkolenia pilotów. Mimo że ustępował osiągami nowszym konstrukcjom, Hurricane Mk I pozostaje symbolem odwagi i skuteczności RAF w najtrudniejszym momencie wojny.

Różnice między Hurricane Mk IIb (u góry) i Hurricane Mk I (u dołu):

Jak powstał model Hurricane Mk I

Naszym pierwszym Hurricane’em w skali 1/48 był model Mk II. Wersji Mk I nie dało się jednak przygotować bez całkowitej przebudowy kadłuba i skrzydeł – nie wchodziło w grę stosowanie doklejanych sekcji czy szpachlowania detali. Różni się bowiem nie tylko długość przodu, ale też sposób łączenia skrzydła z kadłubem.

Model Hurricane Mk I ma krótszy kadłub niż wersja Mk II, co odpowiada rzeczywistej różnicy konstrukcyjnej między samolotami. W wersji Mk I stosowano silniki Merlin II/III, natomiast w Mk II – mocniejszy Merlin XX z dwubiegowym sprężarkowym układem doładowania. Ten silnik wymagał dłuższej sekcji przedniej (o ok. 5 cali), co wpłynęło na proporcje całego płatowca.

Skrzydło również zostało opracowane od podstaw. Wersja Mk I miała osiem karabinów maszynowych kal. .303 cala, podczas gdy w Mk IIb – dwanaście. Próba „odchudzenia” skrzydła Mk IIb przez modelarza byłaby kłopotliwa, a nawet ryzykowna dla detali, takich jak nity wypukłe czy linie podziału. Dlatego zaprojektowaliśmy zupełnie nowe skrzydło, dopasowane do właściwej geometrii przejścia kadłub–skrzydło.

Skrzydło Hurricane Mk I

Różnice między modelami

Model Hurricane Mk I różni się od wersji Mk II następującymi elementami:

  • Nowy, krótszy kadłub mieszczący silnik Merlin I/II/III.
  • Nowe skrzydło z 2×4 karabinami maszynowymi kal. .303 cala (7,69 mm).
  • Trzy typy śmigieł:
    • de Havilland,
    • Rotol z kołpakiem od Spitfire’a,
    • Rotol z kołpakiem firmy Hawker.
  • Opcjonalny zbieracz oleju z późnych egzemplarzy Mk I.
  • Atrapa przodu silnika widoczna po zdjęciu śmigła.
  • Chłodnica i wlot powietrza do gaźnika o właściwym kształcie dla wersji Mk I.
  • Tropikalny filtr powietrza dopasowany do kadłuba i skrzydła Mk I.
  • Możliwość montażu fotokarabinu w krawędzi natarcia lewego skrzydła (detal z późniejszych egzemplarzy).

Zestaw przedstawia trzy samoloty końcowej serii produkcyjnej Hurricane Mk I, z metalowymi skrzydłami i śmigłem Rotol, zbudowane w zakładach Gloster Aircraft między majem a październikiem 1940 r., w malowaniach z różnych okresów ich służby.

Trzy Hurricane’y z premierowego pudełka 1/48… a malowania są cztery!

Trzy rodzaje śmigła od Hurricane Mk I

Śmigła: Rotol Hurricane, Rotol Spitfire i de Havilland

Zbieracz oleju za śmigłem Hurricane

.

 Śmigło Rotol (od Spitfire) i atrapa bloku silnika Hurricane Mk I

.

Chłodnica i wlot powietrza do gaźnika Hurricane Mk I

.

Tropikalny filtr powietrza Hurricane Mk I

.

Podsumowanie

Model Hurricane Mk I 1/48 znajduje się w końcowej fazie przygotowań. Przedsprzedaż ruszy na przełomie października i listopada 2025 r., a wysyłki gotowych zestawów planowane są na ostatni tydzień listopada tego roku.

  • Zobacz model Hurricane Mk I w sklepie Arma Hobby link

 

Website |  + posts

Filantrop, mąż stanu i mecenas sztuki. Robi wszystko, aby polskie modelarstwo rozwijało się jak najszybciej. Współtwórca marki Arma Hobby. Zaprojektował modele: TS-11 Iskra, PZL P.7a, Fokker E.V, PZL P.11c, Hawker Hurricane, Jak-1b,FM-2 Wildcat, P-51 B/C Mustang i 1/48 Hurricane.

This post is also available in: English