Kiedy 17 grudnia wróciłem do domu, znalazłem czekające na mnie pudełko FedExu z Polski. Było pełne wyprasek testowych nowego modelu Nakajima Ki-43 Hayabusa w skali 1/72, które otrzymałem dzięki uprzejmości Arma Hobby (bardzo dziękuję!). Kiedy otworzyłem pudełko, znalazłem kilka ramek z wtrysków testowych z różnych etapów pracy nad modelem. W środku znajdowało się również finalne pudełko modelu, instrukcja, kalkomanie i samoprzylepne maski.

Mam do tego modelu szczególny stosunek, bo to ja stworzyłem oryginalne rysunki, na których projektanci oparli się przygotowując ten zestaw. To samo dotyczy Hayate Army w 1/72. Ze względu na moje zaangażowanie przy Hayate, zostałem włączony w prace nad modelem Hayabusa Arma Hobby od początku jego rozwoju, wspierając ten projekt merytorycznie.

Nakajima Ki-43 II myśliwiec Armii typ 1 Hayabusa II, późna wersja produkcyjna, Akeno hiko-gakko (Szkoła Pilotażu Akeno), zima 1943-44

Zestaw Army przedstawia dwie wersje Ki-43 II Hayabusa: środkową wersję produkcyjną  z przeprojektowaną zaokrągloną osłoną silnika i późną wersję produkcyjną z pojedynczą rurą wydechową z wylotem skierowanym do tyłu. Kształty i wymiary modelu dokładnie odpowiadają moim rysunkom. Oznacza to, że jest to pierwszy na świecie zestaw Hayabusa II o prawidłowym kształcie bryły samolotu.

A zatem konkluzja jest taka: „ten model to obowiązkowy zakup!”

Budowa modelu

Wiedziałem już z wcześniejszej korespondencji, że jakość modelu dobrze się zapowiada, ale kiedy w końcu trzymałem go w rękach, byłem pod jeszcze większym wrażeniem. Musiałem natychmiast go zbudować. I udało mi się zrobić pierwszy ukończony model Hayabusy Arma Hobby na świecie, nie licząc tych zbudowanych przez załogę Arma!

Zestaw jest dobrze zaprojektowany i wykonany, więc budowa przebiegała gładko. Byłoby nudno ukończyć go „prosto z pudła”, więc postanowiłem dodać sobie trochę zabawy i wykonać dodatkową pracę, nitując powierzchnie. Zdecydowałem się także stworzyć kilka opcjonalnych osłon silnika dla różnych wersji, wydrukowanych w 3D. Wykonałem również osłonę silnika w tej samej wersji, co w pudełku z zestawem, ale z zamkniętymi klapkami chłodzącymi. Moje silniki są mocowane do kadłuba za pomocą magnesów neodymowych, dzięki czemu mogę je dowolnie wymieniać.

 

Malowanie i oznakowanie

Tym razem zdecydowałem się pomalować Hayabusę na srebrno (aluminium). Myślę, że do typu Ki-43 II najlepiej pasuje ciemnozielony łaciaty wzór na srebrnym tle, ale wykorzystałem już ten schemat przy poprzednim modelu, z Hasegawy.

Zauważyłem, że mój model Hayate 1/72 Arma Hobby, który zbudowałem wcześniej, miał „czysty” srebrny kolor, przez co samolotowi trochę brakowało „japońskiego” charakteru, więc tym razem celowałem w rozbielone srebro. W rezultacie Hayabusa jest bardziej rozbielona niż Hayate, ale niewiele.

Ten samolot należał do Szkoły Pilotażu Akeno. Jest srebrny, w kolorze niepomalowanego aluminium, bez białych pasów. Hayabusa z Akeno ma numer samolotu (dwie ostatnie cyfry numeru seryjnego) zapisany chińskimi cyframi nad godłem jednostki na sterze kierunku. Numer jest jednak zbyt mały, by odczytać go na posiadanym przeze mnie zdjęciu samolotu, w moim modelu użyłem więc numeru fikcyjnego. Podejrzewałem, że kolor numeru mógł być czarny, ale uznałem, że mógł być także czerwony, więc ostatecznie namalowałem go na czerwono. Cóż, nie ma tu pewności jak było naprawdę.

To by było na tyle. Budowa zajęła mi 27 dni. Planowałem skończyć ten model w około pół miesiąca, ale przez dodatkowe, nieobowiązkowe prace (nitowanie i wymiana nosa) zajęło to dwa razy więcej czasu. Sam zestaw nie wymaga specjalnego wysiłku, więc skończyłem model szybko i udało mi się go mieć gotowego przed oficjalną premierą modelu.

Srebrny Hayabusa jest super, prawda?

Blog „Wings of Pegasus”

Więcej informacji na temat modelu Ki-43 II Hayabusa Jumpeia Temmy znajdziesz na jego blogu „Wings of Pegasus”, gdzie można przeczytać obszerne komentarze modelarza, zobaczyć więcej zdjęć z budowy oraz bardzo precyzyjne i dokładne rysunki samolotu, stworzone z wielką starannością przez samego Jumpeia: https://soyuyo.main.jp/ki43arma/ki43a.html Oryginalny tekst na blogu jest w języku japońskim, ale można skorzystać z automatycznego tłumaczenia (np. w przeglądarce Google Chrome), którego rezultat, z pewnymi zastrzeżeniami, jest czytelny i zrozumiały.

Zobacz także:

Ki-43 II Hayabusa w skali 1/72 – zawartość pudełka modelu 70078

Ki-43 Hayabusa – modele z wyprasek testowych – Wojtek Bułhak

Sklejamy model Ki-43 Hayabusa – miniporadnik

+ posts

Mistrz modelarstwa z Japonii. Autor modelarskiego bloga "Wings of Pegasus" i najwyższej jakości planów modelarskich, które przygotowuje na bazie własnych, szczegółowych analiz dokumentacji i zdjęć.

This post is also available in: English