Tak jak i Wy, my też nie możemy się doczekać na nowy model legendarnego japońskiego myśliwca Ki-43 Hayabusa („Oscar”) w skali 1/72. Inżynierowie w narzędziowni dopracowują jeszcze parametry wtrysku, natomiast my możemy przyjrzeć się wariantom samolotu, jakie znajdziemy w pudełku z modelem.
Ki-43 Hayabusa to samolot, który używany był przez Japończyków bojowo przez cały okres wojny, przechodził więc w tym czasie wiele modyfikacji. Wyróżniono trzy podstawowe wersje, oznaczone liczbami rzymskimi: Ki-43 I, Ki-43 II i Ki-43 III. Było między nimi sporo różnic, tak istotnych jak długość skrzydła, uzbrojenie czy silnik, ale i drobniejszych. Także w obrębie poszczególnych wersji można wyróżnić wczesne, środkowe i późne serie produkcyjne, a nawet więcej podwariantów. Wobec dużej różnorodności i skomplikowania zdecydowaliśmy się na razie na wypuszczenie modelu wersji Ki-43 II w kilku podwariantach ze środkowej serii produkcyjnej.
Nakajima Ki-43 Hayabusa 1/72 – zapowiedź modelu na targach w Tokio!
Zobaczmy, jak to wygląda na renderach 3D modelu.
Rury wydechowe
Model zawiera dwa warianty rur wydechowych, do każdego z nich jest także odrębny panel za rurami na boku kadłuba. Pozwala to wygodnie zbudować model z rurami z wczesnej i środkowej serii produkcyjnej wersji Ki-43 II.
Zagłówki
W kolejnych wersjach samolotu pojawiały się różne zagłówki. Jednak wariant zagłówka nie jest pewnym wyznacznikiem wersji. Doświadczeni piloci często kazali je zamieniać zgodnie ze swoimi przyzwyczajeniami (chodziło głównie o widoczność do tyłu). Czasami zagłówki były całkowicie demontowane. W modelu przewidzieliśmy trzy warianty: mniejszy i większy zagłówek oraz całkowity jego brak.
Zbiorniki paliwa
Chociaż Hayabusy często latały bez podwieszanych zbiorników paliwa – by nie ograniczać osiągów samolotu – w kolejnych wersjach istniała opcja ich stosowania, co wykorzystywano w dłuższych lotach lub przy przebazowaniu. W naszym modelu umieściliśmy dwa warianty zbiorników, wczesne, po wewnętrznej stronie podwozia, mocowane bezpośrednio do skrzydeł, oraz późniejszy wariant, podwieszany pod oboma wariantami pylonów dla bomb. Co ciekawe, zarówno wczesne jak i późne zbiorniki były używane po dwa lub pojedynczo, zależnie od potrzeb. W końcowym okresie wojny w lotach kamikadze stosowano też niesymetryczne podwieszenie: jeden zbiornik i jedna bomba. W naszym modelu bomby nie ma, ale zawsze można wykorzystać zapasy z modelu Ki-84 Hayate.
Pylony podskrzydłowe
W późniejszych wersjach naszego samolotu skrzydła wyposażone były w pylony podskrzydłowe służące do podwieszania bomb i zbiorników paliwa. Stosowano dwa warianty pylonów, oba umieściliśmy w modelu. Pierwszy już pokazałem, z późnymi zbiornikami. Poniżej drugi wariant pylonów.
Chłodnica paliwa
W późniejszych seriach wersji Ki-43 II pod kadłubem stosowano chłodnicę paliwa.
Więcej detali w druku 3D
To już wszystkie warianty pudełkowe, natomiast bardziej wymagający modelarze mogą zwrócić uwagę na dodatkowe detale drukowane w technologii 3D. Ta technologia pozwala na uzyskanie jeszcze bardziej precyzyjnych detali, szczególnie elementów pustych w środku, jak rury wydechowe, lufy, wloty powietrza. Każdy model zawiera link do pobrania bezpłatnego pliku do samodzielnego wydruku, a podczas promocyjnej przedsprzedaży można także kupić wraz z modelem gotowe żywiczne wydruki – sprawdź tę możliwość!
Promocyjna przedsprzedaż modelu Ki-43 Hayabusa w skali 1/72!
Model Ki-43 Hayabusa w skali 1/72 Arma Hobby jest już prawie gotowy, można już zamówić go na promocyjnej przedsprzedaży z dodatkowymi ramkami (tzw. overtrees), wydrukami 3D i w innych opcjach – sprawdź w sklepie Armahobby co na tę przedsprzedaż przygotowaliśmy!
Modelarz, syn i ojciec modelarza. Uwielbia grzebanie się w dokumentacji i analizowanie starych zdjęć. Skleja samoloty, okręty i pojazdy, im starsze, tym lepiej. Ma słabość do sprzętu polskiego, ale nie gardzi RAF-em, FAA i lotnictwem Wielkiej Wojny. Z wykształcenia dziennikarz.
This post is also available in: English
Cieszę się, że firma nie zastosowała przy podwersjach „dwójki” sufiksów: „Ko”, „Otsu”, „Kai” (lub a, b, c). W źródłach angielskich sufiksy te są powszechnie użyte w odniesieniu do wersji Ki-43-II, ale są raczej retrospektywnym udogodnieniem. Sufiksy te były zwykle używane przez IJAAF do oznaczania odmian uzbrojenia, które nie dotyczą Ki-43-II, ponieważ przez cały okres służby samolot ten miał identyczne uzbrojenie. Szczegółowe różnice w „dwójce” to zmiany produkcyjne płatowca i silnika, a w japońskich odniesieniach te podtypy są często dzielone według cech na wczesne, średnie, późne i końcowe typy produkcyjne, wszystkie używają słowa „ki”, które oznacza okres, ale czasami jest podawane jako „produkcja” w języku angielskim. Tak więc: hatsu ki – okres początkowy (Ki-43-II z pierścieniową chłodnicą oleju i długą rozpiętością skrzydeł Ki-43-I), naka ki – okres środkowy (Ki-43-II z powiększoną chłodnicą pod maską i skróconą rozpiętością skrzydeł), nachi ki – okres późny (Ki-43-II z wydechem skierowanym do tyłu, chłodnicą paliwa pod kadłubem i światłem lądowania na krawędzi natarcia lewego skrzydła), matsu ki – okres końcowy (Ki-43-II zbudowany przez Nakajimę z indywidualnymi wydechami). Powyżej zwrócono uwagę tylko na główne cechy każdego podtypu, ale nie na wszystkie dodatkowe zmiany szczegółów. Istnieją cztery wyraźnie identyfikowalne wersje Ki-43-II przed wersją końcową, przy czym niektórzy odnotowują… Czytaj więcej »
Mała errata do tekstu napisanego przeze mnie wyżej:
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=2425031267833555&id=308204276182942
Gdyby firma wydrukowała zmodyfikowaną dla wersji późniejszej (dwa malowania w pudełku) część B15, problem by się rozwiązał sam.
Wydaje mi się w skali 1/72 problemu nie ma w ogóle. Nawet precyzyjny druk 3D nie sprawi, że tak drobna różnica będzie widoczna w skali 1/72. Analizowaliśmy to, także we współpracy z ekspertami japońskimi, i zgodziliśmy się, że o ile różnica między wariantem z naszego modelu a wcześniejszymi jest istotna (odpadło nam przez to niestety kilka ciekawych malowań), to różnica między wariantami które mamy w pudełku – będzie niezauważalna w tej skali.