Grumman F4F-4 Wildcat był jednym z głównych myśliwców pokładowych używanych przez Marynarkę Wojenną USA oraz Royal Navy w czasie II wojny światowej. Brytyjska wersja najbardziej mu odpowiadająca to Martlet II, który zewnętrznie różnił się tylko brakiem wlotu powietrza nad silnikiem. Podczas Operacji Torch w listopadzie 1942 roku Wildcaty stacjonujące na lotniskowcach amerykańskich i brytyjskich wspierały lądowanie sił alianckich w Afryce Północnej. Samoloty te nosiły żółte obwódki wokół gwiazd na kadłubie i skrzydłach. Co ciekawe, amerykańskimi gwiazdami oznaczono wtedy, choć przez krótki czas, także samoloty brytyjskie. Chodziło o szybką identyfikację względem samolotów francuskich rządu Vichy, ale także o zneutralizowanie niechęci Francuzów wobec Brytyjczyków.

Malowania w zestawie

Model F4F-4 Wildcat „Operation Torch” w skali 1/72 zawiera trzy różnorodne malowania.

  • F4F-4 „3512/29-GF-10” z eskadry VGF-29, USS Santee, Operacja Torch, listopad 1942 r.

Najbardziej znany Wildcat VGF-29 został rozbity na pokładzie USS Santee rankiem 8 listopada 1942. Samolot został uszkodzony już podczas startu i przy lądowaniu stracił ogon po zaczepieniu hakiem za liny hamujące. Pilot, Ens. Joseph M Gallano, ocalał a samolot niezwłocznie wyrzucono za burtę. Warto zwrócić uwagę na godło VGF-29, maczugę na białym tle. Charakterystyczna, ogromna gwiazda z żółtą obwódką na kadłubie. Gwiazdy na spodzie skrzydeł miały także żółte obwódki i były znakiem szybkiej identyfikacji dla wojsk lądowych i obrony przeciwlotniczej własnych okrętów.

F4F-4 Wildcat Expert Set – Galeria – Jamie Haggo

Więcej informacji o tym samolocie i innych amerykańskich Wildcatach z Operacji Torch znajdziesz w #Armastory:

F4F-4 Wildcat z VGF-29 i Operacja Torch

  • F4F-4 „8-26” z eskadry VGF-27, operujący na Guadalcanal w kwietniu 1943 r.

Samolot-weteran Operacji Torch, na co wskazuje zamalowana świeżym kolorem kamuflażowym żółta obwódka wokół kadłubowej gwiazdy. Po intensywnych działaniach na Atlantyku w roku 1942 cześć lotniskowców z samolotami przeniosła się na Pacyfik i tam wzięła udział w kolejnych walkach.

  • Martlet II „AJ148/Ø-7A” z 888. dywizjonu FAA na HMS Formidable, Oran, Algieria, grudzień 1942 r.

Brytyjski Wildcat, nazywany oficjalnie Martletem, ze słynnego dywizjonu 888. Fleet Air Arm zwanego „Triple Eight” („Potrójna Ósemka”) z lotniskowca Formidable. Podczas Operacji Torch przez krótki okres zamiast brytyjskich kokard samolot nosił amerykańskie gwiazdy, mające ułatwić Amerykanom rozpoznanie przyjacielskiego samolotu, a także zneutralizować wrogość Francuzów z sił reżimu Vichy. Na zdjęciu widzimy samolot w grudniu 1942, już po przywróceniu oznaczeń brytyjskich, na lotnisku La Senia w Oranie.

Więcej o brytyjskich Wildcatach nazywanych Martletami przeczytasz w #Armastory:

Grumman Martlet Mk II

Promocyjna przedsprzedaż – tylko do końca września!

Modele 1/72 Wildcat „Operation Torch” oraz podstawki pod modele 1/72 „Pokład lotniskowca eskortowego” i „Lotnisko PSP” można do jeszcze dziś zamawiać we wrześniowej promocji. Promocja obejmuje możliwość zamówienia w przedsprzedaży zestawów z dobrymi rabatami. Zobacz jakie zestawy przygotowaliśmy i zamów – wysyłki już wkrótce!

Zobacz także

Malowanie pokładu lotniskowca eskortowego – krok po kroku

Zabawa z lotniskiem PSP – Work in Progress

This post is also available in: English