Przedstawiam galerię zdjęć mojego pierwszego modelu samolotu Hawker Hurricane Mk.I. Model wykonałem w malowaniu maszyny z 501 dywizjonu RAF, na którym loty wykonywał słynny polski as Antoni Głowacki. Właśnie na tej maszynie uzyskał pięć zestrzeleń w ciągu jednego dnia – 24 sierpnia 1940.
Budując model, wykorzystałem elementy, które znajdują się w pudełku Expert. Jedynym dodatkiem jest linka anteny – linka Ammo Mig O,03mm. Model pomalowałem farbami Mr Hobby (Gunze) z serii C oraz H, a także farbami Tamiya (tak akrylowe jak i lakiery). Zużycie powierzchni wykonałem używając płynów do washa firmy Tamiya (Panel liner) i MiG oraz pigmentów CMK i MiG. Sam model jest przyjemny w budowie i nie sprawia większych problemów, choć jak każdy model wymaga uwagi. Polecam go wszystkim miłośnikom samolotów konstrukcji Sydneya Camma.
Polecamy:
- Model Hurricane Mk I Expert Set z oznaczeniami Antoniego Głowackiego – przejdź do sklepu
Hurricane Antoniego Głowackiego – Galeria – Maciej Złotkowski
This post is also available in: English
Nie jestem pewien, ale jest większa szansa że prawa strona samolotu miała również oznaczenie SD()A zamiast A()SD.
Pierwsze dwie litery to oznaczenie szwadronu, ostatnia oznaczenie samolotu. Kod był malowany tak żeby czytało się go od lewej do prawej. Nie zawsze, ale jest tak na znacznej większości zdjęć które znalazłem, np.
https://www.asisbiz.com/il2/Hurricane/RAF-501Sqn-SD/pages/Hawker-Hurricane-I-RAF-501Sqn-SDA-L2039-Montagu-Clube-crash-landing-Tangmere-1st-May-1939.html
Używałem tej strony jako referencji do modelu 3D, coś mi nie pasowało i zagrzebałem się za głęboko w źródła. =)
Dzień dobry
Dziękuję za komentarz. Z tego co kojarzę, to w RAF nie było jednej zasady dotyczącej pisania kodów jednostek na kadłubach samolotów. Czasami było tak, że kod jednostki był pod kabiną z obydwu stron, czasami z jednej strony pod kabiną a z drugiej bliżej ogona.
W 501 na Spitfire’ach i później malowano je pod kabiną. Jest też zdjęcie Hurricane’a, który tez ma:
Airfix Hawker Hurricane Mk.I – The Modeling Dutchman
Uważam, że opcja zaproponowana przez AH jest jak najbardziej możliwa.
Naszym zdaniem malowanie na prawej stronie samolotów 501. squadronu oznaczeń w schemacie SDoX to okres przedwojenny (np. zdjęcia L2039 SDoA czy inny bardzo wczesny SDoV – z drewnianym, dwułopatowym śmigłem – pochodzą sprzed wojny). Późniejsze zdjęcia, jakie widziałem, pokazują Hurricane, Spitfire i Typhoony z 501. squadronu oznaczane na prawej stronie według schematu XoSD). Być może nie było tak zawsze, ale z pewnością bardzo często.
Tak też oznakowany jest latający współcześnie Hurricane V7497 – XoSD (wiele zdjęć dostępnych online).