Tradycyjnie, jako projektant modelu, składam nowy model kilkukrotnie w celu sprawdzenia montażu. Po kilku takich próbnych modelach z wielką przyjemnością składam pierwszy produkcyjny z blaszką, kalką i malowaniem. Wybór malowania padł na samolot z eskadry VC-96 cały w kolorze granatowym. Chciałem wykonać proste malowanie z rakietami i zbiornikiem i ono właśnie zapewniało taką konfigurację.
Sklejanie modułowe
Budowę modelu można podzielić na etapy. Na początek zabrałem się za kokpit. Kolor zielony to farba celulozowa z palety Gunze. Małe detale malowałem pędzlem różnymi farbami akrylowymi. Poza malowaniem warto zwrócić uwagę na precyzyjne umieszczenie kalkomanii, których druk pozwala znacząco zwiększyć ilość detali. Montaż części silnika to bardzo podobny proces jak w przypadku kokpitu. W tym przypadku również większość części pomalowałem przed montażem. Ostatnim modułem sklejonym na tym etapie było podwozie. Warto oczyścić części jeszcze przed wycięciem z ramek. Po sklejeniu pomalowałem całą konstrukcję i odłożyłem na bok.
.
.
Wildcat – więcej detali
Model Wildcata jest bardziej wymagający niż poprzednie model AH takie jak Jak-1b czy Hurricane Mk.IIc. Wynika to przede wszystkim z rozbudowanych detali silnika, kabiny i podwozia. W celu ułatwienia budowy zawarłem w projekcie kilka ułatwień. Przykładem tego może być zespolony statecznik poziomy łapiący od razu geometrię. Podwozie i silnik jest zaprojektowane tak, żeby można było je zamontować już po finalnym malowaniu. Warto najpierw wsunąć podwozie przed montażem silnika z ścianą ogniową. Dzięki temu mamy dostęp na gniazd goleni podwozia. Przy składaniu główny elementów płatowca zawsze warto kilkukrotnie sprawdzić dopasowanie na sucho.
.
.
Malowanie i postarzanie FM-2
Największa zabawę miałem z malowania oraz brudzenia modelu. Procedura była prosta. Pierwszy ruch to pomalowanie czarnym gruntem Gunze Surfacer. Potem białą farbą celulozową Hataka zrobiłem rozjaśnienia. Na to położyłem docelowy kolor Gloss Sea Blue firmy Mr. Paint. Na tym etapie nałożyłem kalkomanie i zabezpieczyłem je błyszczącym lakierem Gunze. Okopcenia zrobiłem aerografem farbami Hataka oraz pędzlem różnymi specyfikami do weatheringu firmy Life Color. Obdrapania zrobiłem pędzlem srebrną fabą Gunze. Ostatni krok to dodanie pomalowanych wcześniej rakiet, śmigła, zbiornika, kół oraz dorobienie anten.
.
.
.
.
.
.
.
Mogą Cię zainteresować:
- Zobacz modele i akcesoria FM-2 Wildcat w sklepie Arma Hobby
Filantrop, mąż stanu i mecenas sztuki. Robi wszystko, aby polskie modelarstwo rozwijało się jak najszybciej. Współtwórca marki Arma Hobby. Zaprojektował modele: TS-11 Iskra, PZL P.7a, Fokker E.V, PZL P.11c, Hawker Hurricane, Jak-1b,FM-2 Wildcat, P-51 B/C Mustang i 1/48 Hurricane.
This post is also available in: English
Piękny model, ale ma jeden przesadzony szczegół – zużycie kadłuba w wyniku działania gazów z rur wydechowych połączone z agresywnym cieniowaniem (jedno i drugie bardzo modne i popularne) spowodowało, że powierzchnia w tym miejscu wygląda jak kryta płótnem. Może lepiej posiłkować się tu zdjęciami (są kolorowe). np. pavelnkhv.tumblr.com/image/164384058806
A np te? ww2aircraft.net/forum/media/eastern-aircraft-fm-2-wildcat.15636/full?d=1533598953