Kolejnym modelem plastikowym Arma Hobby jest Fokker E.V w skali 1/72. Klasyczna konstrukcja z końca I Wojny Światowej. Samolot nie pomógł Niemcom wygrać wojny, ale odegrał wielką rolę w początkach polskiego lotnictwa. Zobacz więcej!

Mały samolot o wielkim znaczeniu

niemiecki fokker e.vW okresie I Wojny Światowej, kiedy samoloty po raz pierwszy wtargnęły na karty historii ludzkich zmagań, nastąpił ogromy rozwój technologii wojennej. Jednym z prekursorów masowo produkowanych aeroplanów był  Holender Anton Fokker, zaopatrujący Armię kajzerowskich Niemec. Zwieńczeniem serii jego myśliwców stały się dwupłat Fokker D.VII i górnopłat Fokker E.V. Ten drugi samolot miał specyficzna konstrukcję. Obok kadłuba z rur stalowych obciągniętych płótnem miał jeden gruby płat kryty sklejką. Właściwości aerodynamiczne tej konstrukcji, zwanej później fokkerowską, pozwalały na bardzo dobre osiągi nawet przy słabszym silniku.  Niestety zła jakość skrzydeł dostarczonych Fokkerowi przez kooperanta z Niemiec spowodowała wyłączenie maszyny z akcji. Kiedy pojawiła się poprawiona wersja pod nazwa D.VIII, wojna się skończyła. Siostrzany samolot, dwupłat D.VII zapisał się jako najlepszy niemiecki myśliwiec końca wojny.

polski fokker e.vNieliczne samoloty E.V i D.VIII trafiły jako zdobycz lub zostały kupione po wojnie do lotnictwa polskiego. Jako pierwsze otrzymały numery CWL (Centralnych Warsztatów Lotniczych w Warszawie), od 001 do 006. Najważniejszym był samolot 001, pilotowany przez por. Stefana Steca. Godło osobiste tego pilota, z czasu służby w lotnictwie CK Austro-Węgier (biało-czerwona szachownica) stało się znakiem lotnictwa polskiego. Na samolocie Fokker E.V nr 001 Stec odniósł pierwsze zwycięstwo powietrzne w obronie Lwowa.  Podczas walki 29 kwietnia 1919 uszkodził on ukraińskiego Nieuporta pilotowanego przez austriackiego asa Franza Rudorfera.

Dlaczego Fokker E.V?

W ostatnim czasie uwaga modelarzy skupia się na samolotach z Wojny 1939 roku. My jednak wybraliśmy Fokkera E.V, z dwóch powodów. Pierwszy to przetestowanie na małym modelu tego, czego nauczyliśmy się opracowując model PZL P.7a. Drugi, nie mniej ważny powód to rola tego samolotu w początkach polskiego lotnictwa i zbliżająca się rocznica 100-lecia odzyskania niepodległości.

Opracowanie modelu

Prace nad modelem zaczęliśmy od zgromadzenia najlepszej dostępnej dokumentacji. Dzięki uprzejmości Achima Sven Engels (Fokker-Team-Schorndorf) otrzymaliśmy materiały, na podstawie których zbudowano latającą replikę Fokkera E.V. Po zaprojektowaniu części zleciliśmy wydruk 3D. Próbny montaż pokazał jak skleja się model, pozwolił wyłapać drobne błędy. Do wydruku mogliśmy też dopasować blaszki i kalkomanie. Znaleźliśmy też sposób, na poprawne sklejenie podwozia, bez obaw o jego przekoszenie (golenie i oś kół łączy się w 4 punktach) i bez uproszczeń w modelu.

Model sklejony z wydruków 3D. Uważne oko nie jest potrzebne, aby zauważyć ślady warstw i typowe dla takich wydruków zwichrowania długich części.

 Dodatkowym wyzwaniem było płótno drukowane w wielokąty tzw. Lozenga. Podczas projektowania udało się stworzyć imitację efektu włókien płótna prześwitujące przez wzór wielokątów. Obok Lozengi w kalkomanii znajduje się wzór sklejki do widocznych paneli i do klejonych łopat śmigła.

Zestawy modelu Fokker E.V

Do sprzedaży wejdą dwa zestawy, Expert i Junior. W Expercie znajdziecie podwójną kalkomanię Cartograf z wzorem Lozengi wydrukowanej na najwyższym światowym poziomie. Kalkomania pozwoli na wykonanie praktycznie każdego wariantu malowania z Lozengą 4 kolorową, z usterzeniem w wersji 4 lub 5 kolorowej. Model junior będzie prostszy do wykonania, z łatwiejszą do nałożenia kalkomanią we wzory geometryczne.

70012  Fokker E.V Expert Set

  • Części plastikowe
  • Blaszka fototrawiona
  • Kalkomanie Cartograf, 2 x Polska 2 x Niemcy, duży arkusz z Lozengą

70013  Fokker E.V Junior set

  • Części plastikowe
  • Kalkomanie Techmod 1 x Niemcy 1 x Polska

 

Lozenge, fokker E.V 1/72

To nie jest kalkomania do modelu 1/32. To tylko wzór Lozengi i drewna zaprojektowany do modelu Expert 1/72. Efekt jest na granicy możliwości druku, nawet u takiego producenta jak Cartograf. Nie wiemy czy wyjdzie. Jak tylko dotrą do nas wydrukowane kalkomanie – pokażemy zdjęcia!

Kiedy model Fokker E.V trafi do sprzedaży?

Model planujemy wypuścić około 7 grudnia 2017. Po rozmowach w narzędziowni wiemy już, że jest to możliwe na 50%. Najgorszy przewidywany wariant to opóźnienie ok. 2 tygodni. Być może powinniśmy wstrzymać się z zapowiedzią. Uznaliśmy jednak, że lepiej jest poinformować was już wcześniej, tak, żebyście byli przygotowani „na najlepsze”.

W najbliższych dwóch tygodniach będziemy podawać kolejne informacje na temat modelu. Pokażemy renderingi części, więcej o malowaniach zawartych w pudełkach, o blaszkach i historii samolotu. Prosimy o udostępnianie informacji na blogach, forach i social media. Poniżej możecie zadawać pytania i komentować model.

 

This post is also available in: enEnglish