Home » Historia » Prototypy PZL P.6 i P.7

This post is also available in: angielski

Po sukcesie pierwszego myśliwca PZL – modelu P.1, który nie wszedł jednak do produkcji, Departament Aeronautyki złożył w 1929 r. zamówienie na prototyp kolejnego myśliwca. Jednym z wymagań było zastosowanie silnika gwiazdowego produkowanego w Polskich Zakładach Skoda. Zygmunt Puławski rozpoczął projektowanie samolotu P.6 zgodnie z tymi wytycznymi. W trakcie projektowania zaproponowano wypróbowanie zarówno silnika Bristol Jupiter VI jak i wysokościowego Bristol Jupiter VII ze sprężarką. Samolot z tym drugim silnikiem nazwano PZL P.7.

Prototypy PZL P.6 i P.7

Niepomalowane prototypy P.7 i  z tyłu P.6

Prototypy PZL P.6 i P.7

Prototypy PZL P.6 i P.7 różniły się owiewką silnika. P.6 miał pierścień Townwnda, redukujący opór stawiany przez dużą powierzchnię czołową silnika. P.7 miał początkowo indywidualne owiewki każdego cylindrów, po próbach wyposażono go także w pierścień Townenda, początkowo taki sam jak w P.6.

PZL P.6

Prototyp PZL P.6

Sukcesy PZL P.6

Prototyp PZL P.6 wziął udział w Paris Air Show w Le Bourget w grudniu 1930 roku. Został tam uznany za najlepszy samolot myśliwski świata. W 1931 roku w National Air Race w Cleveland (USA) Bolesław Orliński dał popis najlepszej akrobacji lotniczej wśród najwybitniejszych pilotów świata. Sukcesy samolotu PZL P.6 otworzyły drogę do sukcesu eksportowego jego następców PZL P.11 i P.24. Prototyp P.6 został rozbity podczas powrotu z pokazów lotniczych w Katowicach, w październiku 1931 roku.

prototyp-p7-i

Prototyp PZL P.7/I

PZL P.7 wchodzi do produkcji seryjnej

Prototyp PZL P.7 pozostawał w cieniu samolotu P.6. Pomimo większego ciężaru maszyny, silnik ze sprężarką dał lepsze osiągi. Lotnictwo wybrało go do produkcji seryjnej, ponieważ osiągi na wyższym pułapie uznało za kluczowe do przechwytywania bombowców. Po serii zmian, w tym poprawieniu chłodzenia silnika przez szeroki pierścień Townenda samolot wszedł do masowej produkcji jako pierwszy seryjny całkowicie metalowy jednopłatowy samolot myśliwski o konstrukcji półskorupowej pod oznaczeniem PZL P.7a.

PZL P.7a

Seryjny PZL P.7a

Zobacz też:

Malowanie PZL P.6 i P.7 link

Model PZL ‘P.6 w skali 1/48 link
Model PZL P.7/I w skali 1/48 link

One thought on “Prototypy PZL P.6 i P.7

  1. Janusz Rak napisał(a):

    Czekamy z niecierpliwością 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Twitter

RSS Modele i okruchy…

RSS Modele Marcina