Home » Modele Arma Hobby » PZL P.6 – postepy projektu modelu 3D

This post is also available in: angielski

PZL P.6 – projekt kolejnego modelu samolotu Zygmunta Puławskiego ma szanse zostać ukończony przed czasem. Dzisiaj pokazujemy renderingi 3D wybranych części modelu. Już wkrótce można spodziewać się go w druku 3D,a potem w sprzedaży. Zobacz jak wyglądają części modelu 1/48.

rzut modelu 3D pzl p.6

Nasz projektant 3D – Maciek Wroński niezwykle szybko rozgryzł szczegóły konstrukcji i wymodelował ją w 3D. Możliwe, ze model będzie gotowy nawet przed TS-11 Iskra.

kadłub pzl p.6

wnetrze kadłuba pzl p.6 wskali 1/48

Podobnie jak w modelu PZL P.1 , przód kadłuba to lity odlew. Tył odmiennie – dwie połówki.

blok silnika p.6

silnik P.6 w 1/48

10 thoughts on “PZL P.6 – postepy projektu modelu 3D

  1. Arek Chmiel napisał(a):

    Uwagi co do P.6:
    1) proponuję przemyślęć kabinę – na ten moment zawieszacie w powietrzu popychacz do lotek. Tam powinien być jeszcze kawałek kratownicy i za nim wyrzucany zbiornik paliwa. To są elementy mimo wszystko dobrze widoczne z kabiny.
    2) zwróćcie uwagę na rozwiązanie mocowania foteli, orczyka i osi drążka – to wszystko idzie na 3 ceownikach i nie ma podłogi pod spodem. Wersja jest taka jak potem w P.7 i wcześniej w P.8 pod spodem po prostu jest dziura, po zainstalowaniu kmów były tam skrzynki amunicyjne.
    3) orczyk kompletnie nie tak, powinien być w poziomie i z przodu pokrętło regulacji odległości
    4) za gruby drążek sterowy, poza tym powinien wisiec na kardanie na osi popychacza lotek i od dołu do niego jest doczepiony popychacz napędu steru wysokości
    5) pamiętajcie o rozruszniku Vieta na lewej burcie
    6) jeśli chcecie dać opcję odkrytego silnika to brakuje z przodu dwóch półek z iskrownikami na karterze u góry.
    7) tablica przyrządów jest wycinkiem walca a nie zaokrąglona i płaska po środku
    8) wzmocnienia w kabinie w kształcie litery V sa zrobione w oryginale z ceownika otwartego do kabiny
    9) dżwignie sterowania silnika skopiowaliście z P.11 w P.6 była inna – prostsza, zawieszona na burcie niżej pomiędzy 1 a 3 podłużnicą na małym stojaczku, tak aby oś obrotu dźwigni była pozioma tak jak oś kadłuba.
    10) zwróćcie uwagę na tylne płyty wzmocnienia V na wysokości kabiny pilota, był tam mocowany iskrownik i były wycięcia na wylot
    Na ten moment tyle moge powiedzieć o waszych renderach 😉

  2. Wojtek Bułhak napisał(a):

    Dzięki za liczne wskazówki i poświęcony czas. Nie znam projektu szczegółowo – lepiej odpowiedzą Maciek i Marcin. Na szybko mogę odpowiedzieć:

    1. przód kadłuba będzie litym odlewem, jak w P.1 – wspomniałem o tym w podpisie. Na renderze jest jeszcze kawałek wlewka do odcięcia. Ta cześć ma się dobrze odlać i stanowić zrąb konstrukcji i wspomóc zachowanie geometrii złożonego modelu.
    1. i 2. i 4. i 8. – wszystkie te części muszą siłą rzeczy mieć uproszczenia z przyczyn technologicznych – tak się lepiej odleją a to ma wpływ na cenę modelu. Kierujemy się zasadą aby nie zrobić krzywdy modelarzowi – można je większości przypadków stosunkowo łatwo wzbogacić, a jak komuś nie przeszkadza – to krzywdy nie ma…
    3. i 9. i 10. – nie wiem – niech odpowiedzą projektanci.
    5. i 6. z tego co wiem pamiętamy
    7. to charakterystyczna cześć modelu, z jakiej dokumentacji korzystasz? Bo dla mnie to jest łamaniec zaokrąglony na końcach.

    1. arek chmiel napisał(a):

      To sa w ogóle dłuższe tamaty co do szczegółów tej zabawy z modelem. Chetnie pomoge ale to juz poprosze o kontakt bezpośrednio.
      mam w skraczowaniu rozgrzebany P.7 i ostatnio zamknąłem kadłub P.8 gdzie wreszcie udało mi sie zrozumieć co PLZ tak naprawde zrobiło w środku, bo niestety plany wnętrz to porażka ;(
      Ad.7 na przykład to w ogóle jazda, popatrz na zdjęcie w Aj-press 72 PZL P.7 cz .1 strona 49
      u góry łuk na dole jest wstawiony kontroler lotu Badina i deska ma kształt V. dlatego , że od dołu jest mocowana do takiego charakterystycznego wykrzyzowania podłużnic, które było tez w P.7 i P.24.
      Ad.8 na przykład wystarczy zrobić w projekcie dwie równoległe linie odległe od siebie o ok 0,7 mm i będzie ok
      Ad.9 masz dobre zdjecie na stronie 82 w Aj-Pressie u góry, kadłub leży w przyrządzie montażowym na boku i to jast ta piramidka na dwóch łapach widoczna. Na zdjęciu na dole na stronie 48 monografii widac nity, które to podtrzymuja na zewnątrz 😀 Po drugiej stronie widac okucie dla manometru instalacji tlenowej pilota.
      Tu masz wnętrze P.8, które mozolnie odtworzyłem http://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=12&t=73837
      – P.6 był bardzo podobny w sensie koncepcyjnym, tylko w okrągłym kadłubie. Jak się wgryzie człowiek w temat to widać, że zgodnie z praktyką inżynierska chłopaki kopiowali z modelu na model te same rozwiązania D:

      1. Marcin Ciepierski napisał(a):

        Dzięki za rozszerzony komentarz. Uwagi na pewno się przydadzą, w szczególności że projekt jeszcze nie jest zamknięty. Właśnie po to chcemy komunikować się z modelarzami żeby uwagi były przed a nie po 🙂
        AD.1 Kratownica będzie z blaszki, zbiornika nie będzie bo przód kadłuba jest wlewany od przodu a jego widoczność był by ograniczona.
        Ad.2,4 Uprościliśmy te elementy żeby były łatwiejsze w odlewaniu bo i tak ilość części nam się namnożyła.
        Ad.3 Poprawiamy
        Ad.5 Jest ale z tego co jest w książce to chyba na prawej burcie
        Ad.6 Pracujemy nad tym
        Ad.7 Na wspomnianym zdjęciu wg. mnie tablica jest łamana i tylko końcówki są po łuku zgodnie z wycięciem kabiny. Zresztą technologicznie łatwiej do płaskich blach przymocować zegary. Na pozostałych zdjęciach zresztą widać górną krawędź tablicy, która jednoznacznie jest prosta
        click to see full size image

        Ad.8 zobaczymy co da się zrobić
        Ad.9 Poprawiamy, zapewne stojak będzie z blaszki.

  3. arek chmiel napisał(a):

    Ad.7 Masz rację, zmyliły mnie te łuki na obramowaniu. Tablica jest łamana tak jak ceowniki wykrzyżowane, dobrze je widać na zdjęciach kabin P.7. można ładnie zdjąć z nich kąty zagiecia tablicy.
    Ad.5 – Sorry pisałem to z głowy, już potem nie poprawiałem, w P.7 był na lewej w P.6 rzeczywiście na prawej burcie, na zdjęciu widać ręczna pompkę od rozrusznika. no chyba, że zdjęcie jest odwrócone 🙂 Trzeba na zegarach sprawdzić;) Na zewnątrz powinien być widoczny wielowypust do mocowania dżwigni do ręcznego pompowania zbiornika powietrza. Jeśli potrzebujesz jego dobrych zdjęć izometrycznych to daj znać mam takie z rozebranego P.11 w Krakowie.

  4. arek chmiel napisał(a):

    Ad9; sama dżwignia sterowanaia silnika taka sama jak w instrukcji do P.7, tam jest dobrze sfotografowana.
    I mała prośba jak będziecie robić pasy, dajcie na blaszce klamry luzem. Zawsze pasy lepiej wyglądaja jak sie je zrobi przewlekane z miękkiej tasmy niz pełna blaszka, ew dajcie dwie opcje okkucia luzem i pełne pasy 😀

    1. Marcin Ciepierski napisał(a):

      W sprawie pasów mam poważny problem ze znalezieniem dokumentacji. Czy masz jakiekolwiek zdjęcia, rysunki pasów. Czy są one podobne do tych w P.11c? Kamerki dodamy jako dodatkowe elementy. Również z półkami iskrowników na karterze silnika mam problem, w dokumentacji i na zdjęciach widać półki pod iskrowniki plus małe walcowate elementy, wydają się one być jednak za małe na iskrowniki, czy to było wszystko co się znajdowało na tych półkach?

      1. arek chmiel napisał(a):

        Sorry, że dopiero dzisiaj odpowiadam. Pasy Jak najbardziej takie jak w P.11. Praktycznie na wszystkich samolotach były takie same od momentu gdy wprowadzono spadochrony.
        Nazwałem to iskrownikami ale to nie sa iskrowniki, te były z tyłu silnika:

        z przodu były jakies takie podstawki z kapslami na końcu, nie mam pojęcia jeszce co to było.

        Kupiłem właśnie na Allegro instrukcję silnika oryginalną, może tam coś będzie więcej na ten temat. Ale ta wiedza nie zmieni wyglądu przodu silnika.

      2. Arthurtheking napisał(a):

        Co do pasów, to niewielkie różnice występowały za fotelem. PZL P-11a i c miały pasy z napinaczami (bezwładnościowe), wcześniejsze maszyny miały takie pasy jak w P-7a. Modyfikację pasów spowodował wypadek P-7a podczas wizyty reklamowej na Bałkanach.

  5. Sławek napisał(a):

    Projekt jest prawie doskonały, jedynie co bym trochę zmienił to właśnie kabinę. PZL w 3D brzmi super!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Twitter

RSS Modele i okruchy…

RSS Modele Marcina