Home » Modele Arma Hobby » Sklejamy model PZL P.1 – część 2 montaż podzespołów

This post is also available in: angielski

Po sklejeniu kabiny PZL P.1 przyszedł czas na zmontowanie kadłuba, skrzydeł, usterzenia i podwozia. Zobacz jak składa się nasz model i dowiedz się jak zrobić to bezproblemowo.

Montaż kabiny pilota został omówiony w poprzednim wpisie. Dzisiaj przechodzimy do składania całego modelu i przygotowania go do malowania.

Montaż kadłuba PZL P.1

Kadłub składa się z czterech części: wanny z kabiną pilota, bloku silnika, i dwóch części grzbietu kadłuba, otworu kabiny i części tylniej. Część spośród wyprodukowanych kadłubów ma lekkie skrzywienie na samym końcu. Łatwo je naprostujesz po podgrzaniu suszarką do włosów lub w przestudzonym wrzątku. W razie problemów zajrzyj na stronę wsparcia sklepu, gdzie znajdziesz porady i formularz reklamacji.

klejenie kadłuba PZL P.1 w 1:48

Tak jak pisałem już w poprzednim wpisie, najlepiej zacząć od przyklejenia bloku silnika do wanny kadłuba. Części grzbietowe są delikatne, i mogą ulec zniekształceniom podczas odlewania. Po sklejeniu silnika i wanny możemy je dopasować i wychwycić ew. przekoszenia lub wyciągnięcie.

montaż kadłuba PZL 1:48

Najpierw wklejamy część przednią, pasując ją do boków kadłuba dzięki specjalnym listwom ustalającym. Trzeba tu zwrócić uwagę na gładkie wpasowanie do górnej powierzchni silnika. Potem wklejamy tylną cześć grzbietu kadłuba, która jest najmniej podatna na błędy montażu.

1:48 PZL P.1 podzespoły

Montaż skrzydeł PZL

Skrzydła PZL P.1 to najbardziej rozpoznawalna cecha serii myśliwców Zygmunta Puławskiego. W naszym modelu są one dobrze spasowane i można je przykleić na superglue. Nasze próby wykazały że dobrze się tak trzymają. Możesz jednak zdecydować się na wzmocnienie miejsca ich przyklejenia wklejonym drutem.

symetria-skrzydel

Dzięki prostokątnemu przekrojowi kadłuba poprawne spasowanie jest dosyć łatwe. Ja kleiłem gęstym superglue dopasowując dolna powierzchnie skrzydeł do burty kadłuba przy pomocy ekierki…  Metoda prymitywna, ale w przypadku tego modelu skuteczna. Następnie postawiłem kadłub na blacie (płaskie dno kadłuba daje stabilne podparcie, podnieś tylko lekko ogon opierając go na czymkolwiek płaskim i stabilnym) i wymierzyłem podparcia pod skrzydła. Drugie skrzydło pasowałem użyciem takich improwizowanych podpórek ze styroduru.

montaż osłony popychacza lotki PZL P.1

Na samym skrzydle dodałem osłony popychaczy napędu klapolotek. Są one bardzo słabo widoczne na zdjęciach, i nie odwzorowaliśmy ich w projekcie modelu. Nie mogłem się jednak powstrzymać i wzorowałem się na innych znanych samolotach PZL. Cechą charakterystyczną tej konstrukcji są właśnie klapolotki. W locie działają one jak lotki, ale podczas lądowania można je ustawić jak klapy. Możesz więc wybrać, czy będą wychylone przemiennie jak lotki czy opuścisz je symetrycznie jak klapy.

Problemy z lotkami

Czasem lotki ulęgają lekkiemu skróceniu lub wydłużeniu. Takie są niestety właściwości żywicy. Możesz lekko wydłużyć lotkę po podgrzaniu suszarką. Jeżeli nie jest to możliwe – skontaktuj się z nami przez stronę wsparcia sklepu i podaj jaką dokładnie długość lotki potrzebujesz.

Usterzenie modelu

Montaż usterzenia warto zostawić na koniec, aby ustawić je pod odpowiednim kątem i symetrycznie względem skrzydeł i kadłuba. Ja wkleiłem sobie kawałki drutu w podstawę statecznika pionowego, dlatego mogłem przyczepić go tymczasowo podczas montaży skrzydeł. Także stery zamocowałem na wklejonych w ich krawędź natarcia kawałkach drutu. Po sklejeniu mogę łatwo zmienić ich wychylenie.

Ustawianie symetrii podwozia PZL P.1 w skali 1:48

Montaż podwozia modelu PZL P.1

Podwozie jest ściśle spasowane do kadłuba, trzeba je jednak kleić uważnie. Jedna noge przykleiłem na superglue, a następnie przygotowałem podpory pod skrzydła, aby ustawić model w poziomie. Kolejny goleń podwozia przykleiłem na poxipol i dopasowałem go symetrycznie do pierwszego w spoziomowanym modelu.

model PZL leży na plecach skala 1:48

Montaż detali

Zrezygnowałem z przyklejenia zastrzałów, pitota, kół, łopat śmigła i okuć wlotów powietrza do silnika. Będzie mi łatwiej pomalować je oddzielnie, lub utrudniały by one malowanie i nakładanie kalkomanii. Przykleiłem kołpak śmigła, ale dodałem wklejkę odsuwającą go delikatnie do przodu aby się nie zapadł w otwór silnika.

model P.1 gotowy do malowania

PZL pokryty podkładem Prisma Color

Model zagruntowałem podkładem samochodowym PrismaColor.

W następnym odcinku – malowanie PZL P.1. Uwaga, w instrukcji jest kilka nieścisłości, wszystko wyjaśnię w następny wpisie.

Masz pytania? Może poradzisz coś na temat modelu PZL P.1 naszym czytelnikom? Zamieść komentarz poniżej!

Nie masz jeszcze modelu PZL P.1? Możesz go kupić w sklepie Arma Hobby

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Twitter

RSS Modele i okruchy…

RSS Modele Marcina